De app Fix My Street, waarmee je overlast en gebreken op de Brusselse openbare wegen en voetpaden kan melden, wordt uitgebreid. Voortaan kunnen voetgangers en mensen met beperkte mobiliteit ook hun specifieke problemen aangeven.
Fix My Street-app uitgebreid voor minder mobiele personen
Het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move maakt van voetgangers een prioriteit. In dat opzicht start binnenkort de renovatie van de aaneengesloten stoepdelen. Het doel is om de openbare ruimte voor iedereen, en meer bepaald voor minder mobiele personen, zo toegankelijk mogelijk te maken. Dat doet Brussel Mobiliteit onder meer door stoepranden te verlagen of blindegeleidetegels te plaatsen.
Daarnaast wil het gewest het voor de mensen met een beperkte mobiliteit makkelijker maken om problemen of hindernissen in de openbare ruimte te melden. De app Fix My Street krijgt hiervoor enkele bijkomende toepassingen. "Het is een kwestie van gelijkheid: de straat is van iedereen. Iedereen moet voetganger kunnen zijn, ook wie slecht te been is, een kinderkoets voortduwt, in een rolstoel zit of blind of slechtziend is", verklaart Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt.
In de app kan je als voetganger of minder mobiele persoon nu bijvoorbeeld aangeven of een zebrapad, een stoeprand of blindegeleidetegels beschadigd zijn, slecht geplaatst zijn of gehinderd worden. Zo kunnen de gewestelijke en gemeentelijke diensten proactiever handelen bij toegankelijkheidsproblemen.
"We zijn tevreden dat de vraag van de verenigingen werd gehoord en dat toegankelijkheid toegevoegd werd aan Fix My Street. De bevolking heeft een belangrijke rol in het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte", vindt Mathieu Angelo, Directeur van CAWaB (Collectif Accessibilité Wallonie Bruxelles).
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Fix My Street , Brussel Mobiliteit