Persconferentie van minister voor Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie Céline Fremault over de start van de lage emissiezone in Brussel op 1 januari 2018

| Persconferentie van minister voor Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie Céline Fremault over de start van de lage emissiezone in Brussel op 1 januari 2018.

Sinds 1 oktober zijn er gemiddeld 24 boetes per dag uitgeschreven aan automobilisten die de lage-emissiezone schenden. Wie rijdt met een te vervuilende wagen in Brussel, riskeert een boete van 350 euro.

De lage-emissiezone is in Brussel een feit sinds 1 januari 2018, vanaf dan mochten zwaar vervuilende en oude voertuigen het Brussels gewest niet meer in. Maar boetes bleven uit, er kwam eerst een sensibiliserings- en waarschuwingsronde. In juli en augustus kregen 1.744 automobilisten een waarschuwing in de bus, zo schrijft de krant La Capitale.

Vanaf 1 oktober werden er dan toch boetes uitgeschreven, al ging dat niet zonder slag of stoot. Door technische problemen duurde het langer dan verwacht eer de eerste boetes uitgeschreven werden. Pas tegen midden oktober kregen de eerste automobilisten een bekeuring.

Er lopen sindsdien dagelijks zo'n 24 automobilisten tegen de lamp. "De boetes worden vooral uitgedeeld aan recidivisten," zegt Mara Cavalier van Leefmilieu Brussel, die de lage-emissiezone (LEZ) controleert.

Er hangen 184 camera's over heel het Brussels gewest die auto's controleren. Sinds begin oktober mogen oude dieselvoertuigen (met euronorm 1 of zonder euronorm) het gewest niet meer in. Begin 2019 worden die normen strenger.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Milieu , lage-emissiezone , LEZ , luchtvervuiling

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni