Verschillende verenigingen uit het middenveld, waaronder de stadsvereniging Bral, menen dat de ordonnantie die eind vorig jaar de volgende verstrenging van de lage-emissiezone (LEZ) met twee jaar uitstelde, juridisch op losse schroeven staat. Een verwijzing naar een fout artikel zou de hele ordonnantie onderuithalen waardoor heel wat diesel- en benzinewagens nu ‘illegaal’ in het gewest rondrijden.
Stadsbeweging Bral: 'LEZ-uitstel juridisch op losse schroeven'
Vanaf 1 januari 2025 zouden voertuigen die voldoen aan de Euro 5-norm voor diesel en Euro 2-norm voor benzine uit de lage-emissiezone in het Brussels Gewest worden geweerd. Dat was zo vastgelegd in een besluit van de Brusselse regering in 2018. Eind vorig jaar werd voor die verstrenging evenwel een stokje gestoken toen de MR, Les Engagés, PS en Open VLD een akkoord bereikten om de nieuwe normen uit te stellen naar 2027.
Volgens Bral is daarbij evenwel een fout gemaakt. Dat ontdekte de stadsbeweging toen hun juridische experten de wetgeving doornamen om tegen de ordonnantie in beroep te gaan.
Concreet wordt in een aangenomen amendement voor de ordonnantie niet verwezen naar het artikel in het besluit uit 2018 betreffende de Euro 5-norm voor diesel en de Euro 2-norm voor benzine, maar naar een ander, fout artikel. In dat artikel staat een tabel die betrekking heeft op Euro 6 en Euro 3, maar die werden sowieso pas tegen 2028 verboden.
Daarmee is het hele uitstel van de nieuwe LEZ-norm, volgens de stadsverenigingen, een slag in het water. Het gevolg, aldus Bral: de dieselauto's (Euro 5) en benzineauto's (Euro 2) die momenteel in het Gewest op de weg zijn, overtreden in principe de wet. Het zou gaan om 35.284 wagens en 8.512 lichte bedrijfsvoertuigen die in het gewest ingeschreven zijn.
Volgens de externe juridische experts die BRUZZ sprak, houdt de redenering van de stadsverenigingen "op het eerste zicht steek" en zal er nu een nieuwe ordonnantie moeten worden gestemd met terugwerkende kracht. "Dat zou evenwel niet al te ingewikkeld moeten zijn omdat er nu geen enkele auto wordt beboet", klinkt het.
Nieuwe ordonnantie
Voor Bral is het voorlopig onduidelijk wat hun volgende stap is en of ze nu alsnog een beroep moeten aantekenen tegen het LEZ-uitstel. "In het meest waarschijnlijke geval zullen de partijen in kwestie nu zo snel mogelijk een nieuwe ordonnantie stemmen waartegen we dan beroep kunnen aantekenen", aldus Tim Cassiers van Bral. "Als dit evenwel te lang op zijn beloop blijft, zouden mensen kunnen beginnen eisen dat de wet wordt toegepast en dat de auto's die nu in fout zijn, worden beboet."
"Een andere mogelijkheid is nog dat de MR, Les Engagés, PS en Open VLD toch voet bij stuk houden en zeggen dat wij hun ordonnantie fout interpreteren", klinkt het nog. "In dat geval zullen we mogelijks naar het Grondwettelijk Hof moeten trekken."
Minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) reageert voorlopig niet op de kwestie. Ook de indieners van het oorspronkelijke ontwerp van ordonnantie - Anne-Charlotte d’Ursel (MR), Jamal Ikazban (PS), Ibrahim Dönmez (PS), Mounir Laarissi (Les Engagés) en Imane Belguenani (Open VLD) - gaven nog geen reactie aan BRUZZ.
Lees meer over: Brussel , Milieu , LEZ , ordonnantie , auto's