Dit najaar werkt Brussel Mobiliteit aan een aantal projecten die de ontharding en vergroening van de openbare ruimte voor ogen hebben. Ook in 2021 wil de gewestelijke mobiliteitsdienst die trend voortzetten.
Brussel Mobiliteit vergroent openbare ruimte
In 2020 voerde Brussel Mobiliteit al een aantal kleinere projecten uit om de bodem beter doorlaatbaar te maken, en wegvloeiend hemelwater beter te beheersen. Dat gebeurde in onder meer de Koning Albert II-laan, de Steenweg op Bergen, de Jules Cockxlaan, de Veeartsenstraat, de De Frélaan en de Steenweg op Alsemberg.
Ook dit najaar zet Brussel Mobiliteit zich aan een aantal projecten ter ontharding en vergroening van de openbare ruimte. Zo werden de kasseien van de Menhir-rotonde in Ukkel vervangen door gras en laaggroeiende planten. In de Vorsterielaan in Watermaal-Bosvoorde worden de stenen van het rondpunt ook vervangen door gras en planten. Tot slot wordt de doorlaatbare oppervlakte van het de Jamblinne de Meuxplein in Schaarbeek vergroot met nieuwe planten.
In 2020 werd ruim een miljoen euro uitgetrokken voor deze kleinere projecten. In 2021 wil Brussel Mobiliteit de trend voortzetten. Tientallen mogelijke projecten worden daarom bestudeerd. "In onze stad moet elke Brusselaar rechtstreeks contact kunnen hebben met de natuur. Daarvoor moeten we onze stad vergroenen en ontharden. Dat zullen we doen op alle plaatsen waar dit mogelijk is," zegt Elke Van den Brandt (Groen) minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.
De openbare ruimte ontharden kan volgens Brussel Mobiliteit al vrij eenvoudig door zones in dolomiet of asfalt om te vormen tot een aangeplante zone. Alleen al het vergroten van de plantgaten rond bomen heeft een onmiskenbare impact, klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Milieu , ontharding , vergroening , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.