De Europese Commissie was niet bevoegd om de uitstootnormen voor nieuwe personenwagens milder te maken. Tot die conclusie kwam het Europees Hof van Justitie donderdag, nadat de hoofdsteden Parijs, Madrid en Brussel-Stad samen een klacht hadden neergelegd. De normen moeten binnen het jaar worden aangepast.
Brussel-Stad wint klacht: EU moet uitstootnormen wagens terug strenger maken
Het gaat om de uitstootlimieten rond stikstofoxides (NOx) die de Europese Commissie oplegt aan autoconstructeurs. In 2007 werd die vastgelegd op 80 milligram stikstofoxide per kilometer. Dieselgate bracht in 2016 echter aan het licht dat veel constructeurs die regels omzeilden. Daarom verplichtte Europa hen om de normen ook te meten in reële rij-omstandigheden (RDE-tests).
Maar na gelobby door de auto-industrie mogen constructeurs tijdens die tests de norm toch overschrijden, met 110 procent. In de praktijk ligt de uitstoot dus niet op 80, maar op 168 milligram per kilometer. De bedoeling is wel dat die limiet daalt tot 120 milligram per kilometer tegen 2021, maar dat is dus nog altijd een stuk hoger dan de oorspronkelijke 80 milligram.
Brussel-Stad, Parijs en Madrid namen elk maatregelen om vervuilende (diesel)wagens uit de steden te weren. Zij zagen de soepelere normen niet alleen als een ondermijning van de eigen initiatieven, maar zelfs als een inbreuk op de Europese wet. Die is namelijk streng voor lidstaten die niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoen.
Het Europees Hof in Luxemburg gaf de drie hoofdsteden gelijk en stelt bovendien dat de correctie te ruim is om te kunnen nagaan of de Euro 6-norm bij die tests wordt nageleefd. De bestreden normen blijven voorlopig overeind, maar moeten binnen de twaalf maanden worden aangepast.
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel-Stad , Milieu , Luchtkwaliteit , uitstootnormen , Europese Commissie , dieselgate
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.