Drie jaar geleden speelde het Hasseltse, logistieke bedrijfje CityDepot met het idee een verdeelcentrum vlakbij het Muntplein te openen. Van daaruit zou het bedrijfje handelaars in de voetgangerszone met fiets of stootkar bedienen. Maar vandaag blijkt dat plan niet meer te bestaan.
CityDepot: 'Leveringen met fiets en stootkar niet voor morgen'
Het idee werd nochtans toegejuicht. In de autovrije zones van de binnenstad zijn leveringen immers niet meer mogelijk na 11 uur. Tenzij met de fiets of stootkar. CityDepot speelde daarop in met een nieuw, klein verdeelcentrum vlakbij het Muntplein.
Maar het proefproject – dat in 2015 het licht zag – werd al snel opgedoekt. Daar waren volgens oud-CEO Marc Schepers verschillende redenen voor.
“Ten eerste waren er vertragingen in de werken aan de voetgangerszone. Dat zorgde ervoor dat ons type leveringen niet meteen rendabel was. Bovendien bleek na berekeningen in samenwerking met het Gewest dat het hoe dan ook behoorlijk complex was om dit idee winstgevend te maken. Tot slot paste het plan eigenlijk niet meer echt binnen de visie van CityDepot op dat moment. Met het aantreden van een nieuwe CEO werd minder op detailhandel gefocust,” aldus Schepers.
Nieuwe restricties van de stad nodig
Dus beperkt CityDepot zich voorlopig tot haar groter verdeelcentrum aan de Vilvoordselaan in Haren. “Veel van onze leveringen gebeuren met paletten. We rijden dus zowel met kleinere bestelwagens, als met iets grotere voertuigen de stad in,” vertelt An Vercaemst, bestuurder van CityDepot, aan BRUZZ. “En binnen deze activiteit hebben we nog heel wat groeimarge.”
Of in de toekomst nog overgestapt zal worden naar fietsen of stootkarren, is voorlopig onzeker. “Enkel als de stad meer restricties invoert, waardoor pakweg UPS niet meer tot bij de handelaars raakt, kan dit plan op korte termijn economisch rendabel worden,” zegt Kris Haesevoets, sales manager bij CityDepot, aan BRUZZ.
“Als er een concrete vraag vanuit de stad komt, kan daarover nagedacht worden,” treedt Vercaemst hem bij. “Het blijft een interessant idee, maar momenteel houden we het bij ons groter depot.”
CityDepot doet al zes jaar aan ‘slimme’ stadsbevoorrading. Transporteurs leveren hun goederen niet meer individueel bij elke winkel of onderneming in de binnenstad, maar in de magazijnen van CityDepot buiten het stadscentrum. Vandaar gaat het dan met kleinere voertuigen naar de handelaars in de binnenstad.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Milieu , Mobiliteit , Samenleving , CityDepot , distributie , voetgangerszone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.