Het aantal dieselwagens dat in 2018 in Brussel is ingeschreven, blijft dalen. Maar de dalende trend is minder sterk dan in de rest van het land, zegt Automobielfederatie Febiac.
Dieselverkoop daalt sterker in Vlaanderen dan in Brussel
Een jaar na het invoeren van de lage emissiezone in Brussel daalt de verkoop van dieselwagens nog steeds. Eerder schreef BRUZZ al dat in de eerste twee maanden na de invoer voor het eerst meer benzinewagens dan dieselwagens waren ingeschreven in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest.
In juni werd deze trend bevestigd. En als we kijken naar de rest van het jaar 2018, zien we dat de daling verder gaat.
10 procent minder diesels
In 2017 reed nog 54,39 procent van de ingeschreven wagens in Brussel op diesel. In 2018 zijn gaat het om 44,07 procent, een daling van 10,32 procent. Vertaald naar het aantal auto's, gaat het over 8.128 voertuigen minder.
Als we ook de jaren 2015 en 2016 erbij voegen, dan geeft dat volgend beeld (Lees verder onder de grafiek):
Bedrijfswagens
Minder diesels dus in Brussel, maar in de andere landsdelen gaat die daling sneller. In Vlaanderen zelfs met zo'n 20 procent, in het Waals Gewest met 10,6 procent.
"De daling in Brussel is opmerkelijk klein in vergelijking met de rest van het land. Terwijl men zou verwachten dat in een stedelijk gebied als Brussel de daling juist groter zou zijn," vertelt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac aan BRUZZ.
Onder andere bedrijfswagens die in Brussel worden ingeschreven, maar niet noodzakelijk daar rondrijden, kunnen volgens Kaesemans voor een vertekend beeld zorgen. Dieselwagens zijn als bedrijfswagen immers vaak fiscaal nog voordeliger. "Maar die analyse moeten we nog maken," aldus Kaesemans.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Mobiliteit , Lage Emissiezone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.