Van Damme bij protest aan de schoolpoort van de Vier Windenschool in Molenbeek.

Van Damme: 'Ontdiesel Brussel sneller'

Kris Hendrickx
© BRUZZ
30/03/2018

Maak de lage emissiezone strenger, verdubbel de belasting op inverkeerstelling en zorg voor een echte controle op vuile motoren. Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) heeft drie voorstellen om de luchtkwaliteit in Brussel te verbeteren.

Steeds meer ouders van schoolgaande kinderen protesteren tegen de luchtkwaliteit in schoolomgevingen. Deze vrijdag staat de teller nu al op 40 scholen. De ouders vragen dringend maatregelen voor schonere lucht van het beleid.

Van Damme lanceert een paar voorstellen om die eis concreet te maken. Alle maatregelen kunnen op gewestniveau worden genomen.

De Molenbekenaar stelt zo voor om de normen voor de lage emissiezone, die in Brussel met een slakkengang wordt gelanceerd, duidelijk te verstrengen. Als we de normen elk jaar met een euronorm verhogen, rijden er tegen 2022 enkel nog auto’s rond die de huidige euronorm VI halen. Dat is drie jaar eerder dan in de huidige regeling. Andere steden zoals Parijs en Madrid bannen op dat moment trouwens gewoon alle personenwagens op diesel.

Het pleidooi gaat wat in tegen een argument dat vaak gehanteerd wordt aan de linkerzijde (onder meer bij de PS), namelijk dat arme stadsbewoners zo worden gestraft. “Maar die bewoners hebben vaak geen voertuig en leven wel in de wijken waar de verkeersdrukte het grootst is”, zegt Van Damme.

Gebruik de camera's van de lage emissiezone ook om te kijken of auto's gekeurd zijn.

Jef Van Damme (SP.A)

Jef Van Damme

Ook een verhoging van de belasting op inverkeerstelling (BIV) dringt zich op, vindt de SP.A’er. Die moet minstens twee keer zo hoog worden als vandaag. Het geld dat zo in het laatje komt kan dan naar stimuli voor elektrische voertuigen gaan.

Ten slotte pleit het parlementslid voor een efficiëntere controle op vuile motoren. Hij wijst erop dat er in Brussel naar schatting 25.000 voertuigen rijden die helemaal geen keuring kregen. “Je kan de camera’s van de lage emissiezone ook gebruiken om dat te controleren.”

De socialist wijst er nog op dat het aantal auto’s ook naar beneden moet in het gewest.

Van Damme maakt in Brussel overigens deel uit van de meerderheid die dat beleid volgens hem moet uitvoeren. "Een aantal van die maatregelen kunnen we nu pas uitvoeren. De camera's voor de emissiezone zijn er nu pas. En over de BIV is er nu ook een werkgroep die binnenkort moet landen. SP.A wil dat de zaken nu vooruitgaan."

MABO was op vrijdag 16 maart de eerste school die 's ochtends protesteerde aan de schoolpoort tegen de slechte luchtkwaliteit op de scholen. Op vrijdag 30 maart waren dat al 22 scholen.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Milieu , Luchtkwaliteit , luchtkwaliteit , diesel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni