Snelheidscontrole met flitspalen in Brussel

| Snelheidscontrole met flitspalen in Brussel.

27 van de 95 Brusselse flitspalen defect

Kris Hendrickx
© BRUZZ
02/04/2019

Ruim een kwart van de flitspalen in het Brussels gewest is vandaag stuk, meestal omdat de meetlussen in het wegdek beschadigd zijn. Tegen augustus moet het probleem grotendeels opgelost zijn.

Enkele weken geleden las je hier over een flitspaal op de Lambermontlaan, die al tien jaar buiten gebruik is. Navraag bij verschillende politiezones leert dat het defect op de Lambermontlaan geen geïsoleerd geval is. Meerdere zones geven aan dat verschillende palen al een tijdje buiten dienst zijn.

Het kabinet van de bevoegde staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) geeft het probleem toe. “Er zijn in totaal 95 flitspalen in het gewest en daarvan waren er op 1 maart 27 stuk,” zegt Eric Laureys, woordvoerder van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). “We weten dat ook nog maar net. Toen bleek dat die paal op de Lambermontlaan al zo lang niet werkte, hebben we een lijst gevraagd aan de administratie Brussel Mobiliteit en die is er nu."

'Er is te weinig geïnvesteerd in onderhoud en de mobiliteitsadministratie is ook onderbemand'

Inge Paemen, woordvoerder Brussel Mobiliteit

inge paemen

De defecte palen kampen meestal met een gelijkaardig probleem als de flitser op de Lambermontlaan: de lussen onder het wegdek die de snelheid van het autoverkeer moeten meten zijn beschadigd geraakt, bijvoorbeeld doordat het autoverkeer de weg uitsleet.

Hoe kon de achterstand zo oplopen? "In het verleden is te weinig geïnvesteerd in onderhoud," zegt Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit. "Daarnaast is er ook een personeelstekort op de administratie." Recent bleek nog dat Brussel Mobiliteit 100 personeelsleden te weinig heeft.

Beterschap op komst

Het Gewest vroeg Brussel Mobiliteit ook om een plan van aanpak om de palen te herstellen. “Dat plan is er nu en tegen augustus moeten 90 procent van de palen opnieuw operationeel zijn,” vertelt Debaets’ woordvoerder. “Bij de overige 10 procent is het te moeilijk om de ingreep door te voeren en wachten we op de nieuwe generatie camera’s. Die werken met lasermetingen en hebben die grondlussen niet meer nodig.”

Ook Vlaanderen kampt overigens - in mindere mate - met een probleem inzake flitspalen. In 2017 bleek dat 1 op de vijf flitspalen stuk was. Vorig jaar was 85 procent van de palen operationeel.

Lees meer over de verkeersveiligheid in Brussel in ons onze analyse van de Brusselse kruispunten 'Dit is zwemmen tussen de haaien', of bekijk de video.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , flitspaal , Bianca Debaets , Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni