Vrijdag krijgt de Haachtsesteenweg er vier extra flitspalen bij, twee ter hoogte van de Voltairelaan en twee aan de Schaarbeeksehaardstraat. “Dit bleek het gevaarlijkste deel van de straat.”
Haachtsesteenweg: geen trajectcontrole, wel vier extra flitspalen vanaf vrijdag
Sinds De Standaard-journaliste Stephanie Verbraekel doodgereden werd op de Haachtsesteenweg, staat het thema verkeersveiligheid hoog op de Schaarbeekse politieke agenda. Vrijdag krijgt de straat nu vier extra flitspalen: twee ter hoogte van de Voltairelaan en twee aan de Schaarbeeksehaardstraat.
“De politiezone onderzocht de situatie op straat en dat bleek het deel waar het hardst gereden wordt,” vertelt Eric Laureys, woordvoerder van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). De plek waar Verbraekel omkwam ligt een stuk dichter bij het centrum, ter hoogte van de Vandeweyerstraat.
Meer controle
De camera’s worden door het Gewest gekocht en geplaatst, het beheer ervan ligt nadien bij de politiezone. De nieuwe flitspalen komen bovenop de camera’s die al verderop de Haachtsesteenweg in Evere staan. Ook de verplaatsbare lidar-camera staat geregeld in de Haachtsesteenweg opgesteld.
Een eerdere piste om trajectcontrole in te richten op de straat werd al in de zomer verlaten. “Voor trajectcontrole moet je een langer stuk zonder zijstraten hebben,” legt Laureys uit.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Haachtsesteenweg , flitspaal , trajectcontrole
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.