Het Gewest koopt 60 bijkomende flitspalen. Die moeten dienen voor extra controles in de veralgemeende zone 30, die vanaf januari van kracht gaat in het hele gewest. De gemeenten krijgen ook 2,7 miljoen euro voor infrastructuurwerken.
60 bijkomende flitspalen voor algemene zone 30
Het was een van de opvallendste maatregelen uit het Brusselse regeerakkoord: vanaf begin 2021 wordt het hele Brusselse wegennet zone 30, behalve de woonerven (waar 20 de maximumsnelheid is) en een lijst van grote assen die nog moet vastgelegd worden waar het autoverkeer sneller zal mogen.
Experts wezen er meteen op dat de invoering van zo’n zone maar zin heeft als er ook voldoende infrastructuurwerken gebeuren die auto’s automatisch trager doen rijden. Daarnaast moet er ook genoeg handhaving (controle) zijn.
In de commissie mobiliteit gaf Brussels minister van mobiliteit en verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) een overzicht van maatregelen die de invoering van de zone 30 voorbereiden. Ze deed dat als antwoord op een vraag van parlementslid Sadik Koksal (Défi).
Berlijnse kussens
Zo blijkt het Gewest 60 extra flitspalen en 40 camera's aan te schaffen om de snelheid te controleren (de camera's kunnen verplaatst worden en niet in elke paal hangt er een exemplaar). Vijf gemeenten en de politiezone Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem willen ook meedoen aan een gezamenlijke oproep voor flitscamera’s.
Ook op het vlak van infrastructuur beweegt er wat. 13 gemeenten gingen in op een oproep van het Gewest om de weginfrastructuur aan te passen (bijvoorbeeld via Berlijnse kussens, een soort snelheidsdrempel waar fietsers gewoon langsrijden). Dat Gewest maakt daar 2,7 miljoen euro voor vrij.
De eigen gewestadministratie Brussel Mobiliteit onderzoekt daarnaast hoe de gewestwegen kunnen aangepast worden aan de nieuwe norm.
Van den Brandt legde ten slotte uit dat er een uitgebreide communicatiecampagne komt voor de zone 30. Aangezien 30 de norm wordt en hogere snelheden uitzonderingen zouden de snelheidsaanduidingen die vandaag bij het begin van zones 30 staan overigens verdwijnen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , algemene zone 30 , Elke Van den Brandt , flitspalen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.