Voorstelling van de nieuwe elektrische buslijn 37 met de bluebus van de MIVB in Brussel

MIVB ongerust over algemene zone 30: 'Openbaar vervoer moet aantrekkelijk blijven'

KVDP
© BRUZZ
07/01/2020

Waar bussen in eigen bedding rijden en vandaag nog een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt, moet dat ook volgend jaar zo blijven. Dat vindt de MIVB. In een werkgroep zal er nog een overleg komen met Brussel Mobiliteit.

De zone 30 moet volgend jaar een stuk groter worden. Vandaag bevindt ongeveer zestig procent van het Brusselse wegennet zich in zone 30. Tegen 1 januari 2021 moet dat percentage 90 procent zijn. Maar door die algemene zone 30 zal de commerciële snelheid van de MIVB dalen, vrezen de vakbonden.

De gemiddelde snelheid van de MIVB-bussen was in 2018 nog 15,9 kilometer per uur. "Dat gemiddelde zullen we niet kunnen aanhouden met een algemene zone 30", zegt Oliver Rittweger van het ACV aan L'Echo.

50 km/u voor bussen in eigen bedding?

"Wij zijn bezorgd over bepaalde plaatsen waar bussen in eigen bedding rijden en een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur geldt", zegt ook MIVB-woordvoerster An Van hamme aan BRUZZ. "We willen niet dat het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt. Het moet veilig blijven, maar wij willen dat geval per geval bekijken."

Dat gaat ook gebeuren via werkgroepen, op initiatief van Brussel Mobiliteit. "Dit is bespreekbaar. Daarover zijn wij niet dogmatisch", klinkt het vanop het kabinet van Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).

'Geval per geval bekijken'

Het Gewest heeft al een kaart met een voorstel over de zone 30. Daarop is te zien waar het Gewest de zone 30 wil invoeren, waar 50 kilometer per uur blijft en over welke straten het Gewest wil overleggen met de gemeenten. "Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk naar 30 te gaan, en waar het zinvol is behouden we 50 kilometer per uur", legt Simon Horsten van het kabinet van Van den Brandt uit.

De kaart is slechts een vertrekpunt, klinkt het, voor overleg met de gemeenten en de MIVB. "Niets is in steen gebeiteld", aldus Horsten. "Waar er gemengd verkeer is, is de zone 30 het meest logisch, maar we gaan weg per weg bekijken of het mogelijk is om 50 kilometer per uur te behouden voor aparte tram- en buslijnen."

Om de doorstroming van bussen te verzekeren, wil de Brusselse mobiliteitsminister daarnaast bekijken of de drukste buslijnen in de toekomst vervangen kunnen worden door trams in eigen bedding. Daarover loopt een studie.

Geen zone 30 voor trams

Tenslotte is het nog niet helemaal duidelijk of de algemene zone 30 een impact zal hebben op het tramverkeer. Trams moeten zich immers niet houden aan de snelheidsbeperkingen die wel voor de andere weggebruikers gelden.

"Trambestuurders passen zich op een voorzichtige manier aan aan de situatie", aldus Van hamme nog. "De maatregelen die er nu voor trams zijn, zullen ook volgend jaar van kracht blijven." De zone 30 zal dus in principe niet gelden voor trams, al wil het kabinet van minister Van den Brandt ook daarover praten.

"De invoering van de algemene zone 30 is vooral een goede gelegenheid om het daar grondig over te hebben met de MIVB", zegt Horstens. "Het moet dan zowel over doorstroming als over veiligheid gaan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , zone 30 , MIVB , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni