MR Brussel stelt zich vragen bij de invoer van een algemene zone 30 vanaf 2021 in het hele Brussels Gewest. De Franstalige liberalen zijn op zich voor een lagere snelheid, maar pleiten voor een meer beperkte en weldoordachte implementatie van zo'n snelheidsbeperking.
MR verzet zich tegen algemene zone 30
Anno 2020 mag je op ongeveer 60 procent van de Brusselse wegen slechts dertig kilometer per uur rijden. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) hoopt dat aantal volgend jaar te verhogen naar 90 procent. Enkel op belangrijke verkeersassen zal je nog sneller kunnen rijden.
De Brusselse MR geeft evenwel tegengas, schrijft de krant La Dernière Heure. De komende weken interpelleren gemeenteraadsleden van de Franstalige liberalen op lokaal niveau over de algemene zone 30. En ook enkele Brusselse parlementsleden roeren zich. "We zijn niet tegen", onderstreept David Weytsman. "Maar zo'n maatregel leg je niet met de harde hand op zonder een grondige analyse."
Wachten op studie
Ook Anne-Charlotte d'Ursel stelt zich vragen bij de werkwijze van de minister. "De vorige regering bestelde een haalbaarheidsstudie om te bekijken of een zone 30 in de gemeentes wel nuttig is, maar daar wacht de Brusselse regering zelfs niet op", aldus de MR-fractieleidster in de commissie Mobiliteit.
Op gemeentelijk niveau vrezen MR-politici dat automobilisten zich niet aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur zullen houden. "Een steekproef van de Fietsersbond in Vorst was veelzeggend: àlle bestuurders reden te snel op de Van Haelenlaan. Hoe overtuig je hen om zich aan de limiet te houden?", vraagt Etienne Dujardin, gemeenteraadslid in Sint-Pieters-Woluwe zich af.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , algemene zone 30 , Anne-Charlotte d’Ursel , David Weytsman , MR Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.