Brussel telt momenteel 944 laadpunten voor elektrische wagens, dat zijn er ongeveer tien keer zoveel als een jaar geleden. Dat liet Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) vandaag weten in de Commissie Mobiliteit in het Brussels Parlement. Tegen 2035 moeten er 22.000 laadpunten – of 11.000 palen – zijn. "Dat is zeker haalbaar."
Aantal laadpalen vertienvoudigd op jaar tijd
Parlementsleden Aurélie Czekalski (MR), Christophe De Beukelaer (CDH) en Joëlle Maison (Défi) vroegen minister Van den Brandt om een stand van zaken van de elektrische laadpalen in Brussel. De Brusselse regering wil in 2030 dieselauto's volledig uit de stad bannen. In 2035 volgen ook benzinewagens. Wie dan nog met de auto wil rijden, zal dat dus elektrisch moeten doen, en daar is laadinfrastructuur voor nodig. Op veertien jaar tijd moeten er nog meer dan 21.000 laadpunten bijkomen, bovenop de punten die er nu zijn.
"Die 22.000 zijn zeker haalbaar," zegt woordvoerder van Van den Brandt Pieterjan Desmet. "We zijn op één jaar tijd van minder dan honderd naar bijna duizend laadpunten gegaan. Dat zal verder exponentieel stijgen." Het gaat om laadpalen van de overheid op de openbare weg en om laadpalen van privéspelers.
"We zijn op één jaar tijd van minder dan honderd naar bijna duizend laadpunten gegaan"
Vooral de administratieve vereenvoudiging zou voor een versnelling moeten zorgen. Elke Brusselaar die geen garage heeft en niet over een laadpaal beschikt in een straal van minder dan 250 meter rond de woning, kan een laadpaal aanvragen via de website charge.brussels. Tot voor kort was er een wachttijd van zes maanden tussen de aanvraag en de installatie. Door de administratieve vereenvoudiging zou het nu nog slechts twee maanden duren.
"Momenteel heeft bijna 30 procent van de geldige aanvragen van burgers die in het bezit zijn van elektrische voertuigen, al geleid tot de installatie van oplaadpunten," zegt Van den Brandt. "Dit aandeel zal in de komende maanden nog aanzienlijk toenemen."
Voldoende of niet?
De minister maakt zich sterk dat de plannen volstaan om in 2035 klaar te zijn voor de 'motor shift'. Professor Joeri Van Mierlo (VUB) gaf bij BRUZZ eerder de kritiek dat zelfs 22.000 laadpunten onvoldoende zal zijn. Amsterdam mikt bijvoorbeeld op 80.000 laadpunten tegen 2030. "Het cijfer is gebaseerd op een studie die aangeeft dat dit aantal noodzakelijk is," zegt woordvoerder Desmet. "Die studie hield rekening met verschillende parameters en toekomstscenario's."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , elektrische auto , elektrische laadpalen , laadpalen