Wie een laadpaal aanvraagt, moet vandaag minstens zes maanden wachten op de installatie. Vorige week heeft de Brusselse regering daarom enkele administratieve vereenvoudigingsmaatregelen goedgekeurd, waardoor het drie keer sneller kan. Tegen 2035 moet Brussel 11.000 laadpalen tellen.
Brusselse regering wil installatie laadpalen versnellen
Tegen 2035 zullen niet alleen diesel-, maar ook benzinewagens en andere voertuigen met verbrandingsmotoren geweerd worden uit Brussel. Dat jaar zou het Brussels Gewest ook 11.000 laadpalen moeten tellen voor elektrische voertuigen. Vandaag zijn er welgeteld 161 laadpalen in Brussel. Op minder dan vijftien jaar tijd moeten er dus bijna zeventig keer meer laadpalen zijn, maar de uitrol verloopt traag, onder meer door administratieve moeilijkheden.
Wie een laadpaal aanvraagt, moet nu nog zes maanden wachten voor die ook geïnstalleerd is. Vorige week werd de administratieve vereenvoudiging voor laadpalen goedgekeurd door de Brusselse regering, schrijft L'Echo. "Het wordt op administratief vlak gemakkelijker om laadpalen aan te vragen en te installeren, waardoor de termijn van zes maand naar twee maand kan", zegt de woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Elke Brusselaar die geen garage heeft en niet over een laadpaal beschikt in een straal van minder dan 250 meter rond de woning, kan een laadpaal aanvragen via de website charge.brussels. Tegen het einde van dit jaar hoopt Van den Brandt dat er 250 laadpalen zullen staan in het Gewest. Die laadpalen worden ook steeds meer gebruikt. "In het eerste kwartaal van 2021 hebben de laadpalen al meer energie opgeladen dan in heel 2020", aldus Van den Brandt.
Geen monopolie voor Pitpoint
Tot nu toe worden alle laadpalen in Brussel gebouwd en geïnstalleerd door Pitpoint, een bedrijf dat onlangs werd overgekocht door Total. Ook dat zal veranderen. Het is de bedoeling dat Brussel andere spelers op de markt aanspreekt. "Het exclusiviteitscontract met Pitpoint loopt binnenkort af", aldus Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet.
Via openbare aanbestedingen wil de Brusselse regering contracten voor tientallen laadpalen per keer toewijzen aan verschillende operatoren. In dat proces zal netbeheerder Sibelga de rol van facilitator opnemen. "Interoperabiliteit is hier belangrijk. Laadpalen moeten functioneren, wat de elektriciteitsleverancier van de gebruiker ook is", zegt Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) aan L'Echo.
Vergroening overheidsvoertuigen
Maron wil ook de elektrificatie van het wagenpark van de Brusselse overheden versnellen. Tegen 2025 moet 65 procent in plaats van 40 procent van het gewestelijk wagenpark bestaan uit zero-emissievoertuigen. Op gemeentelijk vlak gaat het om 50 procent in plaats van 25 procent. Ook dat werd vorige week goedgekeurd op de ministerraad.
"De uitzondering die bestond voor voertuigen van ministers is geschrapt", aldus Maron nog. De verplichting geldt ook voor leasing. Brussel Leefmilieu zal daarvoor zelf een leasingcentrale opstarten en er komt een aankoopcentrale via Sibelga, "om over de beste prijzen te beschikken, aangezien het om een relatief nieuwe markt gaat."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische laadpalen , laadpalen