In 2018 deden zich iets meer dan 4.000 ongelukken met een MIVB-voertuig voor op bijna 420 miljoen ritten. In de meerderheid van de gevallen was de MIVB-conducteur niet in fout. Ook het aantal boetes dat de MIVB voor verkeersovertredingen moet betalen, is aan een daling bezig. Dat schrijft La Capitale.
Aantal ongelukken met MIVB-voertuigen daalt
Waar er in 2016 nog 4.658 ongelukken met MIVB-voertuigen plaatsvonden, waren dat er nog 4.450 in 2017 en 4.370 in 2018. Dat antwoordt mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) op een vraag van Brussels parlementslid David Weytsman (MR).
Daarbij zijn de bestuurders van de voertuigen meestal niet in fout. In slechts 14,5 procent van de ongevallen met een MIVB-bus en in 2,1 procent van de ongevallen met een tram, was de conducteur in fout.
Boetes
Ook het aantal boetes dat de MIVB moet betalen, is aan een daling bezig, klinkt het. Waar de MIVB in 2014 nog 634 boetes kreeg, daalt dat aantal in 2018 naar 447. “En dat terwijl het aantal ritten wel is toegenomen,” aldus Smet.
De grootste oorzaak voor de boetes is overdreven snelheid, gevolgd door het negeren van een stoplicht.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , Pascal Smet , David Weytsman
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.