In een petitie, die ondertussen al meer dan 350 handtekeningen heeft gehaald, eisen Heroes for Zero en Velodossier BXL een fysiek afgescheiden fietspad in alle zones waar voertuigen sneller dan 30 km/u mogen rijden.
Actiegroepen eisen afgescheiden fietspad als er geen zone 30 is
Naar aanleiding van de dertigjarige Iwona die op 20 februari om het leven kwam toen ze met haar fiets het zebrapad overstak en gegrepen werd door een wagen hebben fietsers, buurtbewoners en familieleden zich afgelopen vrijdag verzameld voor een eerbetoon.
Heroes for Zero, de actiegroep die ijvert voor nul verkeersslachtoffers, en fietsactiegroep Velodossier BXL, wilden deze actie een vervolg geven door een petitie op te starten. Daarin pleiten ze voor een fysiek afgescheiden fietspad in alle straten waar er geen zone 30 geldt.
De actiegroepen zeggen tevreden te zijn met het invoeren van de algemene zone 30 in Brussel: “Sinds 1 januari 2021 geldt er in heel wat extra Brusselse straten een snelheidsbeperking van 30km/u. Tot eind vorig jaar was 30km/u de snelheidslimiet voor 60 procent van de Brusselse wegen, vandaag is dat voor bijna 85 procent het geval. Uitstekend nieuws dus”, klinkt het in een persbericht.
'Helft minder slachtoffers'
Volgens Heroes for Zero en Velodossier BXL is het van uiterst belang dat de 15 procent van de Brusselse wegen waar wel nog sneller gereden wordt een afgescheiden fietspad krijgen. “Laat dat nu net dé bepalende factor zijn om mensen zich in een stad veilig te laten verplaatsen op de fiets”, klinkt het.
“De resultaten van een grootschalige studie die werd gehouden in 12 verschillende steden zijn zeer duidelijk. Na analyse van 17.000 dodelijke aanrijdingen en 77.000 met zeer ernstige verwondingen als gevolg bleek dat fysiek afgescheiden fietspaden tot de helft minder slachtoffer leidt. Want daar waar een likje verf een kind op een fiets natuurlijk niet beschermt doet een fysiek obstakel dat vaak wel”, aldus Heroes for Zero en Velodossier BXL.
De actiegroepen begrijpen dat het aanleggen van zulke fietspaden tijd vergt en vragen daarom als tijdelijke oplossing om toch een zone 30 in te voeren op de wegen waar het fietspad nog niet fysiek wordt gescheiden van het autoverkeer.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , heroes for zero , velodossier , online petitie