De Brusselse Adolphe Maxlaan wordt vanaf 2021 heraangelegd in de stijl van de autovrije centrale lanen. Ook de kleine straatjes tussen de Maxlaan en de Emile Jacqmainlaan worden aangepakt. Alle niveauverschillen verdwijnen om duidelijk te maken dat auto's enkel te gast zijn. Nagenoeg alle parkeerplaatsen verdwijnen.
Adolphe Maxlaan krijgt heraanleg in stijl van voetgangerszone
De Adolphe Maxlaan in de Brusselse Vijfhoek is versleten en niet meer aangepast aan de verkeerssituatie. Tot ongeveer tien jaar geleden telde de laan nog vier rijstroken, twee in elke richting. Toen volgde een versmalling naar twee rijstroken met geschilderde fietspaden en ondertussen is de Maxlaan al een tijd een eenrichtingsstraat. Al die tijd bleef de inrichting met een brede asfalt-rijweg onveranderd.
Dat verandert nu. De Adolphe Maxlaan krijgt een heraanleg van gevel tot gevel. Daarbij krijgen voetgangers een pak meer ruimte dan vandaag. Voor autoverkeer blijft er één strook van vijf meter breed over. Daarrond komen plantsoenen met ruimte voor bomen, bloemen en andere planten.
Woonerf
Alle niveauverschillen verdwijnen en de straat wordt een woonerf, vergelijkbaar met de Anspachlaan. Gemotoriseerd verkeer blijft er mogelijk, maar zal voorrang moeten geven aan voetgangers. Het overgrote deel van de parkeerplaatsen verdwijnt ook. Dat moet zorgen voor een daling van het autoverkeer, wat fietsers ten goede moet komen.
Bij de heraanleg zullen de bestaande bomen verdwijnen. Die staan in bakken en zijn volgens de Stad Brussel vaak niet meer gezond. In de plaats zullen nieuwe elzen geplant worden, de soort die ook al in de voetgangerszone wordt gebruikt.
Zijstraten
Niet alleen de Adolphe Maxlaan wordt heraangelegd, ook de Bruidsstraat, Finisterraestraat, Sint-Pietersstraat, Mechelsestraat en Nieuwbrug. Dat zijn de smalle straatjes tussen de Maxlaan en de Jacqmainlaan. De Nieuwbrug wordt een eenrichtingsstraat en foutparkeren zal er niet meer mogelijk zijn. Het korte stukje Finisterraestraat wordt een voetgangerszone.
Alle andere straten worden aangelegd zonder niveauverschillen, al blijft autoverkeer wel mogelijk. Dat zal rekening moeten houden met verkeersremmende obstakels zoals een aantal bomen. Snel rechtdoor rijden zal niet meer mogelijk zijn. De heraanleg zal gebeuren met granietstenen zoals in de Nieuwstraat. Er blijft een aantal parkeerplaatsen behouden.
Planning
Eind januari is het voorontwerp gepresenteerd aan bewoners van de wijk. Op het einde van de vorige legislatuur werd al eens een plan voorgesteld, maar dat werd toen fel bekritiseerd. De plannen zijn nu dus bijgestuurd door het nieuwe (rood-groene) stadsbestuur. Er begint nu een inspraakperiode die loopt tot eind februari.
Als alles loopt volgens de planning heeft het project tegen midden 2021 een bouwvergunning. Even later beginnen de nutswerken, de eigenlijke heraanleg wordt verwacht in 2022.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Adolphe Maxlaan , centrale lanen , voetgangerszone , woonerf , parkeren
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.