Ruim 1.000 mensen vroegen ondertussen een persoonlijke batterij aan voor een elektrische Villo. 150 onder hen hadden voordien nog geen Villo-abonnement. Dat antwoordde minister Van den Brandt in de commissie Mobiliteit, waar veel kritiek klonk op het Villo-systeem.
Al 1.000 Villo-batterijen aangevraagd
De vorige regering besloot om een deel van het Villonetwerk elektrisch te maken. Het nieuwe systeem houdt in dat gebruikers een persoonlijke batterij krijgen, die ze thuis opladen. Daarmee kunnen ze dan een van de 1.800 nieuwe Villofietsen gebruiken, die zowel met of zonder batterij kunnen rijden.
Sinds eind november is het systeem actief. Hoe succesvol het is, was totnogtoe koffiedik kijken. In de commissie Mobiliteit lichtte bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) een tip van de sluier op. “Er zijn ondertussen ruim 1.000 elektrische batterijen aangevraagd. 150 van die aanvragen waren van mensen die voordien nog geen Villo-abonnement hadden.” De minister antwoordde op vragen van Christophe De Beukelaer (CDH) en een hele reeks parlementsleden die aansloten.
Besteld maar niet gekregen
Het cijfer is voorlopig dus maar een fractie van het aantal langetermijnabonnementen voor Villo. Dat bedraagt ruim 30.000.
Een batterij bestellen is ook niet hetzelfde als die ook krijgen, bleek nog in de commissie. Parlementslid Julien Uyttendaele (PS) getuigde hoe hij bijna twee maanden geleden een batterij aanvroeg en nog steeds geen antwoord, laat staan een batterij kreeg.
Echte gebruikscijfers voor de elektrische Villo kon Van den Brandt nog niet geven.
Kritiek
In het algemeen was er veel kritiek te horen in de commissie op het Villosysteem. Vooral de groenen hebben het moeilijk met de erg grote publiciteitsimpact van Villo in de stad.
Uitbater en reclamebedrijf JC Decaux mag in totaal 535 reclameborden van 2 vierkante meter plaatsen in de stad, naast nog eens 45 exemplaren van 8 vierkante meter. En dat is nog zonder de bijkomende toezeggingen voor het elektrisch maken van het netwerk. Daarvoor mocht JC Decaux nog eens 200 gewone panelen vervangen door digitale, die bewegende beelden kunnen afspelen.
Verkeersveiligheid
Ook de impact op de verkeersveiligheid van die bewegende reclameborden lag in de commissie onder vuur.
Verschillende parlementsleden wezen ook op het gebrek aan gebruiksgemak van Villo, dat vorig jaar zijn aantal gebruikers zag dalen. Er was onder meer kritiek op de beperkte autonomie van de batterij en op het principe dat Villogebruikers zelf hun batterij thuis moeten opladen en dus ook moeten bijhebben als ze mogelijk een fiets willen gebruiken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , elektrische villo , Villo , Elke Van den Brandt , Christophe De Beukelaer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.