Villo! deelfietsen van JC Decaux onder de luifel van het Rogierplein

| Villo-deelfietsen van JC Decaux onder de luifel van het Rogierplein.

Villo-gebruik daalt met 20 procent in twee jaar tijd

SN
© BRUZZ
07/01/2020

Met concurrenten als e-bikes en deelsteps daalt de appetijt voor de Villo-fietsen. In de eerste helft van 2019 werden 20 procent minder Villo’s ontleend dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op een vraag van Emmanuel De Bock (Défi).

Zo’n vijf jaar geleden kon Villo, uitgebaat door reclamefirma JC Decaux, nog stijgende cijfers voorleggen. Vandaag ligt dat anders. In 2018 en 2019 daalde het gebruik van de Brusselse deelfiets, zo blijkt uit cijfers die Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) voorlegde in het Brussels Parlement.

Van januari tot juni 2019 werden bijna 114.300 fietsen per maand uitgeleend. In 2018 waren dat er nog 130.500, in 2017 zelfs nog 140.000. Ook de rotatiegraad, of hoeveel keer een fiets per dag wordt gebruikt, ging naar beneden: van 1,13 in 2017 tot 0,98 in 2018 en 0,80 in de eerste helft van 2019.

Eigen fiets

Die daling lijkt intuïtief te wijten aan de recente komst van free floating deelsystemen zoals de elektrische fietsen van Uber Jump of Billy Bike, en de vele elektrische deelstepbedrijven. Maar Van den Brandt benadrukt dat andere factoren meespelen, zoals het steeds hogere aantal mensen met een eigen fiets of de keuze voor wandelen in plaats van fietsen.

Bovendien bieden Villo en de (elektrische) deelsystemen niet hetzelfde aan qua geografisch bereik, flexibiliteit of prijs. Villo werkt immers met vaste stations, en is in alle 19 Brusselse gemeentes beschikbaar.

‘Moet blijven bestaan’

Ook het prijsverschil blijft significant. Een ritje met pakweg een Uber Jump-fiets of een e-step kost ongeveer 2,5 euro voor 10 minuten oftewel 3,5 kilometer, inclusief een euro deblokkeringskost. Een elektrische Villofiets daarentegen kan je ongelimiteerd gebruiken voor 85 euro per jaar.

“Villo-fietsen zijn nog altijd een stuk goedkoper dan de free floating deelsystemen. Het is dus belangrijk dat een dergelijke publieke service blijft bestaan in Brussel, naast alle andere mobiliteitsservices. Daarnaast moeten we blijven werken aan een verbetering van het systeem,” aldus nog Van den Brandt.

De elektrische Villo is eind november gelanceerd in Brussel en moet het gebruik weer opkrikken. Tussentijdse cijfers daarvan wil JC Decaux voorlopig niet geven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Villo , Elke Van den Brandt , deelsystemen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni