Automatische metro pas ten vroegste in 2032 uitgerold in Brussel

Rojin Ferho
© BRUZZ
21/02/2023

| Een voorbeeld van een metrostation met perronwanden, waar automatische metro's rijden.

De moeizame werken aan metro 3 zorgen voor vertraging op de komst van een automatische metro in Brussel. Die zou voor het eerst volledig uitgerold worden op metrolijn 3 in 2030, maar dat is geen realistische doelstelling meer volgens de MIVB. Intussen overweegt die andere pistes. "In theorie kunnen we metro 1 en 5 eerder al automatiseren, maar dat is een politieke beslissing", zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.

De installatie van geautomatiseerde metrostellen in Brussel komt maar moeilijk van de grond. De MIVB had eerder geopperd dat metro 3 volledig automatisch zou rijden in 2030, maar door de moeizame werken aan de lijn is dat onrealistisch geworden. “De automatisering van metrolijn 3 komt er ten vroegste in 2032”, voorspelt MIVB-woordvoerder Guy Sablon.

Toch sluit de MIVB niet uit dat er eerder al een geautomatiseerde metro zal zijn in Brussel. In de loop van 2025 is er namelijk een testfase gepland op metrolijn 1 en 5. De metro zal dan tussen Erasmus en Coovi automatisch rijden.

Aanvankelijk was het de bedoeling om metrolijnen 1 en 5 op de volledige lijn automatisch te laten rijden, maar door budgettaire redenen heeft de MIVB toch gekozen om in te zetten op de automatische uitrol van metrolijn 3.

'In theorie zijn wij in 2025 klaar om metro 1 en 5 te automatiseren'

Guy Sablon, woordvoerder MIVB

Maar nu het nog jaren zal duren voor de werken rond metro 3 afgerond zullen zijn, bekijkt de MIVB ook andere pistes. “We sluiten niet uit dat er eerder al een automatisatie komt op metro 1 en 5, maar dat is een politieke beslissing”, zegt Sablon. “In theorie zijn wij in 2025 klaar om die metrolijnen te automatiseren.”

Het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van Den Brandt (Groen), kan bij het moment van schrijven niet zeggen of in Brussel eerder een automatische metro zal uitgerold worden.

Automatisering: hoe?

Een geautomatiseerde metro zorgt voor een hogere frequentie op het net. Er zou dan elke 90 seconden een metro rijden. Dat is een minuut winst tegenover vandaag.

In een automatische metro rijdt geen bestuurder meer. Alles zal dan in goede banen worden geleid door een modern signalisatiesysteem. “Daarop kan men zien waar elke metro zich bevindt”, vertelt Sablon. Dat systeem zal in 2024 volledig gemoderniseerd zijn.

Bij een automatische metro horen ook perronwanden. Dat zijn transparante ‘muren’ die het spoor en het perron scheiden, met poortjes die alleen maar opengaan als de metro aankomt. “Het metrostel weet dan ook precies waar het moet stoppen”, voegt Sablon toe.

Foto van de nieuwste metrotrein van de MIVB aan het perron in een metrostation

| De huidige M7-metrostellen zijn aangepast aan de toekomstige automatische besturing.

Eind 2024 worden slechts in drie metrostations perronwanden geplaatst (Erasmus, Eddy Merckx en Coovi) in het kader van de testfase op metro 1 en 5. De perronwanden zorgen er ook voor dat reizigers op geen enkele manier op het spoor kunnen belanden.

Ook belangrijk voor de perronwanden is dat alle metrostellen er hetzelfde moeten uitzien. De deuren moeten op dezelfde plekken staan bijvoorbeeld en de bestuurderscabine moet ook gemoderniseerd worden.

Vandaag rijden er nog verschillende metrotoestellen rond. "MIVB heeft daarom jaren geleden 43 aangepaste metrotoestellen besteld. De helft is ondertussen in ons bezit, de zogenaamde M7-stellen. De resterende 22 metrostellen worden dit jaar geproduceerd. Over anderhalfjaar worden ze aan MIVB geleverd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , Metro 3 , automatisering metro , metro 1 , metro 5

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni