Een extra autoloze dag, maar dan op een weekdag. Ondernemersorganisatie Beci is niet tegen, maar stelt voor dat eerst uit te testen bij de openbare instellingen.
Beci: 'Test autoloze werkdag eerst met politici en ambtenaren'
Omdat de luchtkwaliteit na een autoloze zondag meetbaar beter is, ijveren oppositiepartijen Groen en Ecolo in het Brusselse parlement voor een extra autoloze dag . Die zou bijvoorbeeld vast op 22 september kunnen vallen, dus ook soms op een weekdag.
Onder impuls van Groen loopt er op dit moment een haalbaarheidsonderzoek naar een tweede autoloze dag. Volgende maandag, 22 januari, worden verschillende betrokkenen gehoord in het Brussels parlement, zoals MIVB, Mobiel Brussel, de politie en ook Beci.
Enquête
Om haar standpunt te bepalen, organiseerde de ondernemersorganisatie zopas een kleine enquête onder bedrijfsleiders en -medewerkers. Gevraagd werd wat ze vinden van een autoloze werkdag, maar ook of ze het een goed idee zouden vinden dat de autoloze werkdag zich zou beperken tot de openbare instellingen. “Waarom niet, bij wijze van test, een autoloze dag voor alle medewerkers van openbare instellingen. Ik denk aan ambtenaren, administraties, maar ook aan parlementsleden en ministers,” zegt Olivier Willocx, ceo van Beci. “Dat is minder complex, er is bijvoorbeeld geen ordonnantie nodig. Het zou veel duidelijk maken over wat er op organisatorisch en logistiek vlak allemaal komt kijken bij zo’n autoloze werkdag.”
De resultaten van de enquête wil Willocx nog niet vrijgeven. Er zijn voorstanders en tegenstanders van een autoloze weekdag, zegt hij. “Maar de tegenstanders zijn bijzonder kwaad en emotioneel.” Zelf hoopt hij dat het debat ontdaan wordt van al te veel passie en emotie en op een intelligente manier kan gevoerd worden. “Want er moet iets gebeuren op mobiliteitsvlak.”
'Openbaar vervoer kan het niet aan'
Al heeft hij zelf ook zijn twijfels over een algemene autoloze dag tijdens de werkweek. “Het openbaar vervoer is tijdens de piekuren niet berekend op zoveel extra gebruikers. Er is onvoldoende capaciteit. Wie altijd met de auto van Ukkel naar de Louisalaan rijdt en die dag met de tram gaat, zal een hele negatieve ervaring hebben.”
Willocx vreest dat heel wat bedrijven die dag gewoon zullen sluiten. “Dat zou natuurlijk dramatisch zijn voor het imago van de stad.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , Fijn stof , uitstoot , Autoloze Zondag
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.