Een petitie tegen de veralgemeende zone 30 verzamelde ondertussen ruim 48.000 handtekeningen. Sinds 1 januari is een snelheidsbeperking van 30 km/u de regel in het Brussels gewest.
Bijna 50.000 handtekeningen tegen Stad 30
Sinds afgelopen vrijdag is het Brussels gewest een ‘Stad 30’. Dat betekent dat een maximumsnelheid van 30 km/u de norm is, behalve op plaatsen waar een uitzondering geldt (vooral 20 km/u op woonerven en 50 km/u op grote assen). Het aantal straten waar 30 de maximumsnelheid is gaat in een klap van 60 procent naar ruim 85 procent.
De nieuwe regeling kan op heel wat tegenstand rekenen. Zo verzamelde een online petitie ondertussen al 48.900 handtekeningen. “Dit is niet de oplossing en zal Brussel, waar het openbaar vervoer niet efficiënt is, alleen maar nog meer verlammen. (…) Neen aan Brux Hell!!!” klinkt het in de begeleidende tekst, die ervoor pleit om “enkel de snelheidsduivels te straffen en niet alle burgers.”
De Stad 30 wordt vooral ingevoerd om de verkeersveiligheid te verhogen in het gewest. In andere steden verminderde het aantal ongevallen en verkeersslachtoffers gevoelig na de invoering. De maatregel moet ook de geluidsoverlast verminderen en de leefbaarheid verbeteren.
Meer info over de veralgemeende zone 30 met een kaart van het wegennet vindt u hier.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Stad 30 , algemene zone 30
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.