Het Brusselse elektrische deelfietsplatform Billy Bike is vanaf vrijdag actief in (delen van) 14 Brusselse gemeentes. Alleen Anderlecht, Evere, Ganshoren, Jette en Sint-Agatha-Berchem worden nog niet bediend.
Billy Bike breidt uit naar 10 extra gemeentes
De Brusselse deelmobiliteitsmarkt blijft ‘hot’. Met 5 verdelers van deelsteps, Villo, Swap en Uber met zijn Jump-fietsen is er een gevarieerd aanbod. Billy Bike, de Brusselse startup die sinds eind 2018 zijn elektrische fietsen verspreidt in 4 Brusselse gemeenten (Brussel Stad, Elsene, Etterbeek en Sint-Gillis), breidt nu verder uit: met een verdubbeling van het aantal fietsen naar 300 en naar 10 extra gemeenten.
Al die verschillende mobiliteitsopties blijken Billy Bike niet te deren, integendeel. “Uiteindelijk blijft de auto onze grootste concurrent”, zegt Pierre de Schaetzen, mede-oprichter van Billy Bike. “Wij als deelplatformen werken vooral samen. De deelmobiliteitsmarkt blijft eerder klein, terwijl er nog altijd te veel auto’s rondrijden in de stad.”
Liever lokale startup
De komst van Ubers elektrische deelfiets Jump, een concurrent met veel diepere zakken dan een lokale start-up als Billy Bike, pakt vooralsnog dan ook positief uit. “We waren natuurlijk wel een beetje bang toen we hoorden dat zij naar Brussel kwamen. Maar hun komst is eigenlijk heel positief voor ons geweest. Wij kunnen meesurfen op de golf van extra gebruikers die hun komst heeft gegenereerd.”
Op termijn zijn Jump-gebruikers ook Billy Bike-gebruikers. “Mensen gebruiken verschillende apps tegelijk om steps of deelfietsen te vinden”, aldus De Schaetzen. “We horen regelmatig dat mensen eerst Uber gebruiken, maar daarna naar ons komen. Ze geven liever hun geld aan een lokaal bedrijf dan aan een grote onderneming uit Californië.”
Billy Bike binnen 300 meter
Al blijft het gebruiksgemak nog altijd doorslaggevend voor de populariteit van een deelmobiliteitssysteem. Vandaar dat Billy Bike vanaf vrijdag zijn aanbod uitbreidt naar 10 extra gemeenten: Koekelberg, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel, Vorst en Watermaal-Bosvoorde.
Niet alle gemeenten worden evenwel volledig bediend. In Schaarbeek is de zone rond het Liedtsplein niet opgenomen, Sint-Jans-Molenbeek blijft beperkt tot zones dicht bij het kanaal.
“Ons doel is dat gebruikers maximaal 300 meter moeten stappen voor ze een Billy Bike op te pikken”, zegt De Schaetzen. De gebiedsuitbreiding komt dan ook kort na een verdubbeling van de vloot naar 300 fietsen.
Geen vraag vanuit Anderlecht
Om te beslissen welke gemeenten vanaf vrijdag de beschikking krijgen over Billy Bikes, bevroeg de startup zijn gebruikers en de Brusselaars. De Schaetzen: “Met name in Vorst en Schaarbeek bleek veel vraag. We denken dat dat komt omdat daar veel jonge mensen tussen de 25 en 45 jaar wonen. Daarnaast zijn beide gemeentes met het openbaar vervoer niet optimaal bereikbaar.”
Opvallend: Anderlecht, een van de grootste gemeenten van het gewest, blijft voorlopig zonder Billy Bike. “Vanuit daar hebben we geen enkele aanvraag gekregen. Wellicht omdat je in Anderlecht behoorlijk ver van de huidige Billy Bike-zones zit. Mensen die in Anderlecht wonen, zien dus bijna nooit een Billy Bike. Dat kan veranderen nu we naar Vorst uitbreiden.”
Correctie: Niet alle gemeenten worden volledig bediend. Sint-Jans-Molenbeek en Schaarbeek bijvoorbeeld zijn maar deels toegankelijk. Dat was niet gepreciseerd in de vorige versie.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Billy Bike , deelmobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.