Er blijven deelfietsen- en steps bijkomen op de Brusselse markt. Zitten er grenzen aan de groei? Aanbieders als Lime, Dott, Bird en Bolt weten zeker van niet. We brachten het marktaandeel van de verschillende mobiliteitsspelers in kaart.
Brusselse deelsteps in kaart gebracht: 'Er is nog veel groeimarge'
Momenteel zijn er 7 deelstep-aanbieders: Lime, Dott, Bird, Bolt, Pony, Voi en Tier. De markt is relatief makkelijk te betreden in Brussel en dat brengt veel spelers met zich mee. Toch zien de stepverstrekkers nog veel groeipotentieel in de Brusselse markt aangezien de vraag blijft stijgen.
Sinds vorig jaar begonnen enkele van de dienstverleners sterk in te zetten op e-bikes, waar ze extra brood in zien. Hier moeten ze dan weer het hoofd bieden aan concurrenten zoals Villo! in Brussel.
Dott, Villo! en Voi hebben de meeste deelsteps en/of -fietsen ter beschikking, samen goed voor 75 procent van de gedeelde micromobiliteitsvoertuigen.
Dott
Dott lijkt degene met de meeste toestellen: 4000 e-steps en 1000 e-bikes. "De vraag voor de steppen en fietsen blijft maar stijgen. Voor juni 2022 hadden we een groei van 86 procent van onze e-steps tegenover juni 2021. Dit toont dat onze voertuigen meer en meer deel gaan uitmaken van het mobiliteitslandschap in Brussel," klinkt het bij de PR van Dott.
Bolt
Bolt heeft momenteel 3300 steps in Brussel en heeft sinds eind juni 1000 elektrische fietsen ingevoerd. “We zullen daar bovenop nog eens extra fietsen invoeren, want de aanvraag voor gedeelde fietsen blijft tot onze grote verrassing enorm groeien.”
De Bolt step heeft allerlei gadgets: een beginnersmodus, verkeersregels, een verplichte alcoholtest, een systeem dat twee rijders per step weigert en een suggestie om een helm op te zetten. “Riders kunnen gratis een helm aanvragen bij Bolt,” geeft country manager Oualid Benhammadi bij Bolt mee.
"Bolt is tevreden met de vele aanbieders in de markt, want dit houdt de markt gezond en zo blijven de prijzen laag. Dit draagt bij tot onze kernwaarden: de laagste prijs bieden zodat elk deel van de bevolking gebruik kan maken van de steps en niemand uitgesloten wordt.”
Tier
Sinds februari 2022 vervoegt Tier de markt met 4.414 e-steps in Brussel. Volgens Jesper Vis, general manager van Tier Benelux, is de markt wat te verzadigd in Brussel: “Een paar tenders zouden fijn zijn, zodat we een groter stuk van de markt kunnen dekken, en het vergemakkelijkt dan ook het onderhandelen voor de overheid.”
“Sinds januari 2020 zijn we klimaatneutraal door het gebruik van groene energie en het compenseren van onze impact,” geeft Jesper Vis nog mee. Ook bij Tier denken ze eraan om in de nabije toekomst e-bikes in te voeren.
Pony
Sinds vorig jaar zit Pony in Brussel. Ze hebben een apart business model: je kan er een huren, maar je kan ook zelf een step kopen, die je dan kan verhuren via Pony. Je krijgt dan 50 procent van de verhuuropbrengsten. “We zien een explosie in de vraag voor gedeelde mobiliteit, er is een revolutie gaande.” klinkt het bij de PR verantwoordelijke van Pony, Guillem Leroux. Momenteel heeft Pony 1000 e-steps in Brussel.
Aandeel gedeelde mobiliteit
Deelsteps en -fietsen lijken alomtegenwoordig, toch zijn alle aanbieders samen maar goed voor 8,2 procent van het gebruik, de rest is voor het individueel gebruik van de fiets of de step.
Als we het per vervoersmiddel bekijken, zien we dat bij steps de helft bestaat uit deelsteps, de andere helft uit eigen steps. Dat is helemaal anders bij fietsen: daar vormen de deelfietsen maar een hele kleine fractie (2,5 procent) van het totale fietsgebruik. Van alle deelmobiliteit gebeurt drie vierde met de step en een vierde met de fiets.
Parkeren
Deelsteps komen met enkele moeilijkheden. “Het parkeren is een gekend probleem bij ons”, zegt Benhammadi van Bolt. “Voor elke gemeente zijn de regels anders en dat verwart de gebruikers. Moesten ze overal afgebakende parkeerzones invoeren, zou dat duidelijker zijn en makkelijker voor ons.”
Diego Eggermont van Espaces Mobilités heeft er nog bedenkingen bij: “Plaats in Brussel is zoals altijd schaars en duur. Als we zones gaan afbakenen, is het nog maar de vraag van wie we die plaats moeten afnemen. Een ander probleem stelt zich bij de wandelafstand. Wanneer de afstand te groot wordt voor de gebruikers om terug te wandelen, zullen ze wellicht afhaken als stepgebruiker."
Ongevallen
De vele ongevallen vormen een andere uitdaging. Uit een rapport van Vias, het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid, zien we een verdrievoudiging van het letselongevallen wanneer we het eerste trimester van 2021 en 2022 vergelijken. “Dit komt simpelweg omdat er meer gebruikers zijn en niet omdat de steps gevaarlijker worden,” verklaart Guillem Leroux van Pony.
"In onze testen zien we dat onervaren gebruikers vaak het probleem zijn. Velen zien de step als iets uit hun kindertijd, maar deze steps rijden sneller en er is de omgeving, met auto’s die aan 30 of 50 km per uur rijden. Maar de meeste ongevallen vallen vooral ‘s nachts voor, door mensen onder invloed.” deelt Diego Eggermont van Espaces-Mobilités mee.
Nieuwe regels
Net omwille van die ongevallen zijn er nieuwe regels ingevoerd. Zo kunnen steps in Brussel nog maximaal 20 kilometer per uur, mag je niet meer onder de 16 of met twee op een step en is de snelheid in twee wandelzones beperkt tot 8 kilometer per uur. “Maar om de effecten van die nieuwe regels voor e-steps te beoordelen, is het feitelijk nog te vroeg,” klinkt het bij Steven Fierens van Brussel Mobiliteit.
Lees meer over: Mobiliteit , deelsteps , Brussel Mobiliteit , e-steps , deelmobiliteit , Espaces Mobilités