Woensdag proberen de negentien Brusselse burgemeesters een gezamenlijk standpunt te formuleren over de herinrichting van de Ring rond Brussel. Brussels bouwmeester Kristiaan Borret vindt alvast dat er netto geen vierkante meter asfalt bij mag komen.
Bouwmeester: 'Bredere Ring compenseren met ontharding'
Als we de Ring rond Brussel verbreden, moeten we dat compenseren door bestaande stukken weg te ontharden. Dat principe verdedigt bouwmeester Kristiaan Borret in een advies dat hij afgelopen zomer instuurde tijdens de publieke raadpleging over de zogenoemde start- en procesnota voor de herinrichting van de Ring tussen Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe.
Borret pleit voor wat hij noemt een nulbalans verkeersasfalt. “Dat betekent eenvoudigweg dat er voor elke vierkante meter verkeersasfalt die wordt uitgebreid, er elders een vierkante meter moet verdwijnen,” leest zijn advies.
De bouwmeester kant zich niet tegen de door Vlaanderen beoogde scheiding van doorgaand en lokaal verkeer, maar vindt een verdere verharding onverantwoord. “Bijkomende ruimte opofferen aan autoverkeer is binnen een hedendaagse duurzame visie op mobiliteit en stadsontwikkeling geen gepast antwoord meer.”
“Op sommige plekken zouden pechstroken smaller kunnen worden, of ongebruikte op- en afritten verdwijnen”
De compenserende ontharding moet volgens Borret gebeuren binnen de perimeter van het project. “Op sommige plekken zouden pechstroken smaller kunnen worden, of ongebruikte op- en afritten verdwijnen,” zegt de bouwmeester. “Ook de bouw van ecoducten zou als compensatie kunnen gelden. We moeten streven naar een duurzaam ruimtegebruik en we weten dat elke vierkante meter die we vandaag verharden moeilijk te ontharden is in de toekomst.”
De bouwmeester trekt een parallel met bouwprojecten die streven naar een nulbalans grondverzet. “Dat betekent dat we afgegraven grond hergebruiken op de site, bijvoorbeeld om een heuveltje aan te leggen. Het gaat om een duurzaamheidsprincipe.”
Politiek gevoelig
De herinrichting van de Ring ligt politiek erg gevoelig in Brussel. Gemeenten zoals Jette en Vorst, waar de groenen mee besturen, hebben zich al duidelijk uitgesproken tegen de plannen.
Vanuit het Brusselse schepencollege kwamen dan weer tegenstrijdige geluiden en ook het Brussels Gewest slaagt er maar niet in met één stem te spreken.
De Bouwmeester formuleerde een advies en dat deed ook de milieuadministratie Leefmilieu Brussel. Planningsbureau Perspective en Brussel Mobiliteit spraken zich tot nu toe echter niet uit en de regering houdt zich al een hele legislatuur op de vlakte. Minister-president Rudi Vervoort (PS) beperkt zich doorgaans tot het vragen van meer inspraak.
De negentien gemeenten proberen woensdag nog eens de violen te stemmen. Het dossier komt dan op tafel van de Conferentie van Burgemeesters.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , verbreding ring , Kristiaan Borret
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.