Na simulaties en bevragingen over de heraanleg van de Keizer Karellaan zelf, laat het Gewest nu een brede studie uitvoeren naar die heraanleg, met inbegrip van de wijken rond de laan. Hierdoor wordt beter rekening gehouden met andere werken in en rond het gewest, stelt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Brede studie naar heraanleg Keizer Karellaan op komst
Het was Anne-Charlotte d'Ursel (MR) die van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) wilde weten hoe het nu zit met de heraanleg van de Keizer Karellaan, die de ring rond Brussel verbindt met de Annie Cordytunnel. Eerder was er al een bevraging van de buurbewoners, en werden verkeerssimulaties gehouden, waarbij geëxperimenteerd werd met het schrappen van de busbaan, het openstellen van die busbaan voor carpoolers, of een dynamisch gebruik van het aantal verkeersstroken.
Die leiden volgens Van den Brandt nu tot een goed onderbouwde verkeersstudie, maar een scenario is nog niet gekozen.
Studie
En dat is nog niet voor meteen ook, want de Brusselse regering heeft nu beslist om een veel bredere studie te bestellen naar de heraanleg van de Keizer Karellaan en omgeving. De studie bevat ongeveer 1/4de van het Noordwesten van Brussel, dus met inbegrip van heel wat wijken die langs de Keizer Karellaan liggen.
Van den Brandt achtte dit nodig omdat de invalsweg erg belangrijk is, de Vlaamse regering de ring wil verbreden en - als het doorgaat - dit mogelijk gevolgen heeft voor de Keizer Karellaan. Daarenboven wordt er ook aan andere invalswegen gesleuteld, bijvoorbeeld de Van Praetlaan en Vuurkruislaan.
Het studiebureau Tractebel heeft, samen met Arter, de opdracht toegewezen gekregen. Een start- of opleverdatum is nog niet bekend. Wel worden de gemeenten Ganshoren en Berchem sowieso betrokken, zegt Van den Brandt. Verschillende vergaderingen vonden al plaats.
Lees meer over: Ganshoren , Koekelberg , Sint-Agatha-Berchem , Mobiliteit , studie , heraanleg Keizer Karellaan , verbreding Brusselse Ring