Een fietser deelt het verkeer met auto's en een MIVB)bus van Lijn 71 richting De Brouckère

Bredere stoepen en kortere oversteekplaatsen moeten kruispunt Bascule veiliger maken

© BRUZZ
18/08/2023

Het kruispunt Bascule in Elsene krijgt binnenkort bredere stoepen, kortere oversteekplaatsen, en meer groen. Dat moet de verkeerssituatie er voor zowel het openbaar vervoer als automobilisten en voetgangers veiliger en aangenamer maken. De werken beginnen op 21 augustus en moeten tegen november afgerond zijn. In de lente van 2024 komt er ook een nieuwe asfaltlaag.

Het kruispunt "Bascule" - waar de Waterloosesteenweg, de Vleurgatsesteenweg en de Molièrelaan samenkomen - werd in 2014 geïdentificeerd als ongevalgevoelige zone. Nu moeten de werken, die maandag beginnen, de plek op korte termijn veiliger maken door onder meer te zorgen voor een kortere oversteektijd en een duidelijkere verkeerssituatie.

De groenere en bredere trotoirs moeten de Basculewijk ook aangenamer maken voor de buurtbewoners en winkeliers. "De gemeenten Ukkel en Elsene en het Gewest hebben onmiddellijk overeenstemming bereikt over de heraanleg van deze uitgestrekte zee van asfalt", aldus Yves Rouyet (Ecolo), Schepen van Mobiliteit in Elsene. "Dit zal zeker bijdragen tot de opwaardering van de wijk."

Ongevallen

Sinds 2021 identificeert en herbeoordeelt Brussel Mobiliteit om de 2 jaar ongevalgevoelige zones op basis van letselongevallen in de politiedatabank. In 2022 werden zo 55 nieuwe ongevalgevoelige zones geïdentificeerd.

Van de 48 zones die zich bevinden op gewestwegen heeft Brussel Mobiliteit er al 8 veiliger gemaakt. De andere moeten tussen nu en eind 2025 aan de beurt komen. Het gaat onder meer om het Stefaniaplein, het kruispunt Bergensesteenweg/Clémenceau en het kruispunt Generaal Jacqueslaan/Pleinlaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Ukkel , Mobiliteit , Bascule , verkeersveiligheid , Waterloosesteenweg

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni