Hoewel de discussie over de invoer van de slimme kilometerheffing in Brussel nog niet beslecht is, zet het Gewest door met de voorbereidende investeringen, zegt Brussels minister van Financiën en Begroting Sven Gatz (Open VLD). "We houden het potje op het vuur. Dit project is goed voor de economie en de klimaatdoelstellingen."
Brussel investeert nu al 68 miljoen euro in slimme kilometerheffing
Ondanks de aanhoudende politieke discussie met Vlaanderen en Wallonië, wacht Brussel niet langer en investeert het Gewest nu al in camera's en een mobiliteitapp voor de slimme kilometerheffing, schrijft De Standaard. Het gaat om een investering van zo'n 68 miljoen euro, waarvan 51 miljoen euro uit het Europese relanceplan komt.
"Vóór de zomer heeft België, en dus ook Brussel, fiches ingediend om Europees geld te krijgen voor de investering in een uitbreiding van het cameranetwerk en de lancering van een nieuwe mobiliteitsapp. Die kosten willen en moeten we doen," vertelt Gatz bij BRUZZ. "Enerzijds kan dat geld niet zomaar ergens geparkeerd worden. Dat geld moet over een periode van drie tot vier jaar gebruikt worden, maar tegelijkertijd moeten we aan de Europese Commissie ook bewijzen dat ons project vooruitgang kent."
"Anderzijds zijn de investeringen niet verloren. Zelfs zonder slimme kilometerheffing kunnen de camera's ingezet worden voor de uitrol van de Brusselse lage-emissiezone (LEZ). Met de app kunnen mensen, ook pendelaars uit Vlaanderen of Wallonië, berekenen wat hun meest ecologische traject naar Brussel is. Dit project is dus goed voor de economie en de klimaatdoelstellingen."
Twaalf jaar
De uitspraken over de investeringen zijn opvallend omdat Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) amper twee weken geleden aankondigde dat de kilometerheffing mogelijk niet meer voor deze legislatuur zal zijn. "Het klopt dat SmartMove een discussiepunt blijft, maar er werd misschien te snel gezegd dat dat de kilometerheffing er niet meer deze legislatuur zou komen."
"De Brusselse regering heeft beslist om te investeren in betere mobiliteit. We kunnen nu niet alles on hold zetten, zelfs als de onderhandelingen langer zouden duren. Het heeft twaalf jaar geduurd om de kilometerheffing van de vrachtwagens erdoor te krijgen, hopelijk gaat het ditmaal sneller. Deze voorbereidingen zijn in ieder geval zinvol en we houden op deze manier het potje op het vuur."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , slimme kilometerheffing , stadstol , Sven Gatz , Rudi Vervoort