Vlaams Minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) werkt aan een tijdelijke oplossing om twee kleuterklassen in het Heilig-Hartcollege in Ganshoren open te houden. Ze zou pedagogische begeleiders willen detacheren om de school uit de nood te helpen. “Als zij die mensen vindt, zijn ze bij ons welkom”, reageert Bruno De Lille, de directeur van de scholengroep.
Vlaams minister Demir werkt aan oplossing om kleuterklassen in Ganshoren open te houden
Sinds maandag gaan meer dan dertig leerlingen van twee kleuterklassen van het Heilig-Hartcollege in Ganshoren niet meer naar school. Er is namelijk geen juf of meester om voor de klas te staan, vier leerkrachten vielen onverwacht uit.
Volgens het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) werken ze aan een oplossing waardoor die twee klassen binnenkort toch terug open kunnen. “We bekijken of we een aantal pedagogische begeleiders kunnen inschakelen die tijdelijk een handje toesteken in de school. Het gaat om vastbenoemde leerkrachten die geen volledige opdracht hebben, en daarom elders kunnen invallen.”
Volgens het kabinet was die optie nog niet aangewend omdat de minister niet op de hoogte was van de situatie in Ganshoren. “Scholen mogen ons altijd rechtstreeks contacteren als ze met zo’n noodsituatie geconfronteerd worden", klinkt het.
'Handen in het haar'
Bruno De Lille, de directeur van de scholengroep Sint-Goedele die verantwoordelijk is voor het Heilig-Hartcollege, had nog niet van die optie gehoord. “Het zegt mij eerlijk gezegd niet veel, anders hadden we er al beroep op gedaan. Wij zitten al een hele week met de handen in het haar en hebben allerlei pistes onderzocht om deze situatie te kunnen vermijden.”
De oplossing die het kabinet-Demir voorstelt doet sterk denken aan een noodoplossing die al wordt ingezet in de school. “Eerst zouden we naast de onthaalklas en eerste kleuterklas, ook de tweede kleuterklas moeten sluiten. Maar dankzij ondersteuning van het Onderwijscentrum Brussel beschikken we over pedagogische begeleiders die tijdelijk mee voor de klas kunnen staan om ze niet te moeten sluiten.”
Dat systeem, dat is uitgewerkt door de VGC onder leiding van minister Sven Gatz (Open VLD) zorgde er afgelopen voorjaar mee voor dat de Hendrik Conscienceschool in Schaarbeek toch open kon blijven. Het gaat om mensen met een leerkrachtdiploma die een andere, ondersteunende rol hebben binnen scholen, maar in noodgevallen voor de klas kunnen staan. “We zijn heel blij met de steun van het onderwijscentrum, maar daar is geen extra volk beschikbaar om ons verder uit de nood te helpen”, klinkt het bij De Lille. “Ik vraag me dus af waar de minister die mensen zouden halen?”
De Lille had tot nu toe geen contact met het kabinet van Demir. “Als wij vroeger naar het kabinet belden, dan werden wij doorgestuurd naar de reguliere kanalen die ons de regels uitlegden. Maar wij kennen de regels, het ontbreekt gewoon aan mensen. Maar het is goed om te horen dat ze nu openstaan voor onze vragen.”
Twee sollicitanten
Toch bekijkt de scholengroep nu ook een andere laatste kans om de klassen terug te openen voor de kerstvakantie. “Omdat onze situatie in de pers is gekomen, hebben er zich twee mensen gemeld die ons uit de nood willen helpen. Wij gaan met hen in gesprek om te zien of zij een geschikt profiel hebben om voor de klas te staan. De situatie is urgent, maar we willen onze leerlingen natuurlijk niet toevertrouwen aan eender wie.”
Of een van beide pistes ook daadwerkelijk voor een oplossing zorgt, moet nog blijken. Zo zal het volgens het kabinet-Demir enkele dagen duren om geschikte begeleiders te kunnen detacheren naar de school in Ganshoren.
De scholengroep blijft intussen openstaan voor alle hulp. “Als zij die mensen vinden, dan zijn ze bij ons zeker welkom”, besluit directeur De Lille.
Lees meer over: Ganshoren , Onderwijs , Heilig-Hartcollege , Zuhal Demir , scholengroep Sint-Goedele Brussel , kleuterklas , lerarentekort , Onderwijscentrum Brussel , Sven Gatz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.