Brussel scoort in vergelijking met andere Europese grootsteden slecht op het ontraden van autogebruik, openbaar vervoer en fietsveiligheid, zo blijkt uit een vergelijkende studie. In vier van de vijf categorieën bengelt Brussel onderaan.
Brussel scoort slecht op vlak van mobiliteit
De studie werd in dertien Europese grootsteden uitgevoerd door het Duitse Wuppertal Instituut, in opdracht van Greenpeace. De Morgen en Le Soir konden de resultaten inkijken en berichten er dinsdag over.
In Brussel gebeuren liefst vier op de tien verplaatsingen nog altijd per 'persoonlijk gemotoriseerd voertuig'. Enkel Rome scoort slechter in Europa, zo staat in de studie.
In vier van de vijf categorieën eindigt Brussel bij de slechtste vijf steden: openbaar vervoer, verkeersveiligheid, actieve mobiliteit (wandelen en fietsen) en mobiliteitsmanagement.
Lage-emissiezone
"Te veel Brusselaars gebruiken de wagen nog voor korte afstanden", zegt Joeri Thijs, mobiliteitsexpert van Greenpeace. "En dan zijn er uiteraard de pendelaars, die massaal met de auto komen omdat de fiscaliteit voor bedrijfswagens te gunstig blijft en parkeren veelal goedkoper is in vergelijking met alternatieven."
Brussel voerde in januari wel een lage-emissiezone (LEZ) in, met een ingangsverbod voor de oudste dieselwagens. "Deze LEZ is slechts een eerste stap. Brussel moet kijken naar andere steden zoals Parijs, waar vanaf 2024 dieselwagens, en zes jaar later ook benzinewagens, volledig worden gebannen", vindt Thijs.
Zolang het verkeer en de infrastructuur te gevaarlijk zijn, gebruiken Brusselaars het grote aantal deelfietsen niet.
Openbaar vervoer
Autogebruik ontraden kan enkel slagen als openbaar vervoer, autodelen en (elektrisch) fietsgebruik makkelijke alternatieven zijn voor pendelaars, klinkt het. Volgens de studie wringt daar het schoentje.
"De gebrekkige dichtheid van het Brussels openbaar vervoer is een probleem. Er zijn te weinig haltes. Het moet ook gebruiksvriendelijker. Zo is er wel een app met routes, maar zou je via eenzelfde klik ook een e-ticket moeten kunnen kopen."
Fietsveiligheid & luchtmetingen
Inwoners van Kopenhagen, Amsterdam en Berlijn nemen al vier tot tien keer vaker de fiets dan Brusselaars. "Fietsveiligheid is voor Brussel één van de belangrijkste werkpunten", zegt Thijs.
"In vergelijking met andere steden telt het centrum al een van de grootste aantallen deelfietsen per vierkante kilometer, maar zolang het verkeer en de infrastructuur te gevaarlijk zijn, gebruiken mensen ze niet."
Volgens de studie scoort Brussel gemiddeld op vlak van luchtkwaliteit, maar de verkeersgerelateerde vervuiling wordt onvoldoende in kaart gebracht. Zo zou de luchtkwaliteit in de Belliardstraat niet vaak genoeg gemeten worden, terwijl de vervuiling er wel de EU-norm ver overstijgt. Precies daarover spande het activistische advocatencollectief Client Earth een rechtszaak aan tegen het Gewest, die door de rechter werd doorverwezen naar het Europees Hof.
Bestuurlijke versnippering
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wijst op de verantwoordelijkheid van de 19 gemeenten. Sommige burgemeesters liggen dwars en vertragen zo het transformatieproces dat Brussel doormaakt.
De minister erkent dat het autogebruik niet snel genoeg afneemt. "Het verbod op modernere dieselauto's van euro 5-categorie, nu voorzien voor 2025, zou al ruim drie jaar vroeger moeten ingaan. Ook moeten we sneller werk maken van aparte lanen voor wagens met minstens drie mensen. Autodelen moet beloond worden", aldus Smet in De Morgen.
Hij zal de Brusselse regering vragen het debat opnieuw op de agenda te zetten. "Zestig jaar lang was Brussel een autostad, nu moet het een stad voor de mensen worden. Om de bewustwording te versnellen hoop ik dat we als regering snel een akkoord bereiken over reële metingen van de luchtkwaliteit", zegt Smet.
"De resultaten daarvan kunnen we dan meteen communiceren aan de bevolking. Zo zien de mensen dat dit debat niet enkel gaat over mobiliteit, maar ook over levenskwaliteit, vooral van onze kinderen."
De minister wijst er bovendien op dat deze legislatuur 5,2 miljard euro uitgetrokken werd om het openbaar vervoer te verbeteren.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , openbaar vervoer , fietsveiligheid , auto , Joeri Thijs , Greenpeace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.