De Brusselse regering gaat de reglementering voor parkings van bedrijven aanscherpen. Bedrijven die meer parkeerplaatsen hebben dan toegelaten zullen meer moeten betalen dan vandaag. Dat moet de bedrijven ertoe aanzetten parkeerplaatsen te schrappen, of hun parkings open te stellen voor bewoners uit de buurt.

Dat schrijven de zakenkranten L'Echo en De Tijd donderdag.

Door het aantal parkeerplaatsen in kantoorgebouwen aan banden te leggen via quota probeert de Brusselse regering al jaren het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer te verminderen. Bedrijven die meer plaatsen hebben dan is toegestaan door hun quotum hebben de keuze de 'overtollige' plaatsen te schrappen, ze om te vormen tot publieke parkeerplaatsen of ze te delen met de buurt. Wie dat niet doet, moet een milieuboete betalen.

Maar bedrijven blijken liever de boete te betalen dan de parkeerplaatsen voor hun werknemers op te geven of open te stellen voor buurtbewoners. Minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) zegt dat dit jaar voor 52 procent van die 'overtollige' parkeerplaatsen een boete werd betaald. Daarom gaat de Brusselse regering de reglementering tegen 2021 aanscherpen.

"De taks is niet hoog genoeg om af te schrikken", zegt Maron. Concrete details wil hij niet geven. "Het is nog te vroeg voor praktische modaliteiten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Alain Maron , woon-werkverkeer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni