Volgens de meest recente cijfers van verkeersinstituut Vias heeft de Brusselaar het openbaar vervoer massaal ingewisseld ten voordele van de auto en de fiets. Dat betekent niet dat de auto in absolute termen meer gebruikt wordt, want het aantal afgelegde kilometers is vanwege corona sterk gedaald.
De Brusselaars hebben het openbaar vervoer massaal ingewisseld ten voordele van de auto, en in mindere mate van de fiets en andere vervoersmiddelen. Vóór de lockdown werd de auto in vergelijking met andere transportmiddelen voor zo'n 36,4 procent van het totale aantal afgelegde kilometers buitengehaald. Na de lockdown geldt dat voor zo'n 58,1 procent van de afgelegde kilometers.
"Het is van belang te beseffen dat vooral het relatief belang van de auto is toegenomen," vertelt woordvoerder van Vias Stef Willems aan BRUZZ. "In totaal werden er natuurlijk minder kilometers afgelegd, onder andere door de toename in het telewerk. Waar er in Brussel vóór de lockdown gemiddeld 29,8 kilometer per persoon per dag werd afgelegd, is dat na de lockdown slechts 16,8 kilometer."
Fietsen en wandelen
Het gebruik van de fiets nam ook toe, van 2 naar 2,75 procent. "Op bepaalde wegen zien we soms zelfs een stijging van 400 procent," vertelt Julien Leblud, onderzoekscoördinator bij Vias, aan La Libre Belgique. "De fietspaden die momenteel aangelegd worden, zal die ontwikkeling nog versterken. De verkoop van fietsen explodeert: dat toont aan dat veel mensen toch veranderingen in hun vervoerwijze aanbrengen."
Bovendien wandelen mensen ook vaker, zo blijkt. Waar 10 procent van de afgelegde kilometers vóór de lockdown te voet werd uitgevoerd, geldt dat voor 18 procent van de afgelegde kilometers na de lockdown. Het gebruik van het openbaar vervoer daalt dan weer scherp. Het gebruik van tram en metro daalt van zo'n 9,5 naar 2,7 procent. "Het lijkt erop dat mensen bang zijn om opnieuw het openbaar vervoer te nemen," aldus Leblud.
"Het is evident dat sommige mensen zullen terugkeren naar hun oude vervoermiddel van zodra de situatie opnieuw normaal is," denkt Leblud. "Maar de covidcrisis heeft tot een echte breuk geleid op het vlak van mobiliteit in heel Europa, en ik denk dat een groot deel van de bevolking haar nieuwe vervoersgewoonten zal handhaven."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Vias , openbaar vervoer , auto
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.