Voka Metropolitan, de Brusselse afdeling van werkgeversorganisatie Voka, tekent opnieuw bezwaar aan bij de overlegcommissie van de stad Brussel tegen de plannen voor de hertekening van de Van Praetlaan. ‘De geplande herstructurering beperkt de bereikbaarheid van de economisch belangrijke kanaalzone en zal voor zware verkeersopstoppingen zorgen.’
Brusselse bedrijven tekenen opnieuw bezwaar aan tegen make-over Van Praetlaan
Het plan om de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan ingrijpend te hertekenen en er, zoals Brussel Mobiliteit het omschreef, “een multimodale en groene ruimte van te maken volgens de filosofie van Good Move”, stuitte vorig jaar al op verzet van verschillende werkgeversorganisaties. “Het verkeer van en naar de haven zal op de Van Praetlaan op één rijstrook worden gebracht”, klonk het toen bij Voka Metropolitan. “Dit brengt de ontsluiting van de haven voor het vrachtverkeer in gevaar en zal klanten afschrikken.”
De plannen verhuisden daarop uiteindelijk opnieuw naar de tekentafel en begin april startte over de hernieuwde plannen een openbaar onderzoek. Voka Metropolitan verklaart nu in een persbericht echter nog steeds van mening te zijn dat de voorgestelde wijzigingen “te beperkt zijn om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van de ondernemingen in de Brusselse regio”.
De werkgeversorganisatie herhaalt daarbij haar vrees dat, als de Van Praetlaan ingekrompen wordt naar slechts één rijstrook, er mobiliteitsproblemen zullen ontstaan die een negatieve impact hebben op de economische activiteit in Brussel. “Bovendien beperkt de herstructurering de bereikbaarheid van de economisch belangrijke kanaalzone. Dit ondermijnt de ambitie van de Brusselse bedrijven om het kanaal meer te gebruiken voor goederenvervoer zodat de stedelijke logistiek verder kan verduurzamen.” De werkgeversorganisatie tekende daarop opnieuw bezwaar aan bij de overlegcommissie.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Voka , Heraanleg Van Praetlaan