De Brusselse regering dient deze donderdag een formeel advies in over de Ring rond Brussel. Dat is negatief. "Elk scenario dat nu nog voorligt is een verbreding, we zijn als stad te weinig betrokken, en Vlaanderen kijkt niet verder dan 2030, terwijl de Ring nog decennia moet meegaan", klinkt het.
Brusselse regering adviseert negatief over de Ring: 'Alle opties houden een verbreding in'
Iedereen die wil, kan nog tot en met morgen, 23 juli, zijn bedenkingen of opmerkingen geven aan de Werkvennootschap, de organisatie die in opdracht van de Vlaamse regering de herinrichting van de Ring rond Brussel bestudeert.
De Brusselse regering heeft dat zonet gedaan. Het gaat hier om een formeel advies. En dat is niet bepaald positief.
Sowieso een verbreding
Wat nu voorligt, kan niet voor de Brusselse regering. Dat heeft vooral te maken met de drie alternatieven, die allemaal met een toename van het aantal rijstroken gepaard gaan.
"Dat geldt ook voor alternatief 1, ook al wordt deze optie als "light" voorgesteld", staat te lezen in het advies. En dat kan absoluut niet voor de Brusselse regering. Zeker niet omdat de Vlaamse én de Brusselse regering werken aan een 'modal shift': minder mensen in auto's en meer op de fiets of het openbaar vervoer.
Volgens de Werkvennootschap is een extra rijstrook echter ook in zo'n modal shift-scenario nodig om het sluipverkeer terug op de Ring te zetten. Maar daar hecht de Brusselse regering weinig geloof aan.
Ze vragen in elk geval dat deze optie op dezelfde manier onderzocht wordt als de drie huidige alternatieven, en niet bij voorbaat opzij wordt geschoven.
"We hebben de afgelopen dagen gezien hoe belangrijk het klimaat is", zegt Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) daarover. "Daar moet ook in deze scenario's rekening mee worden gehouden. Bijvoorbeeld door ook een scenario met een kilometerheffing te voorzien."
Volwaardige partner
Daarnaast wil Brussel ook meer betrokken worden. Vlaanderen bestudeert, bepaalt (en betaalt) nu de herinrichting van de Ring rond Brussel, maar zonder dat Brussel als gelijkwaardige partner aan tafel zit.
"De Ring is cruciale infrastructuur voor Brussel", klinkt het in het advies. "Zo'n project moet dan ook in co-constructie gebeuren met ons. De regering betreurt dat het Brussels Gewest niet nog meer betrokken is geweest als speler op hetzelfde niveau als het Vlaams Gewest."
Die opmerking verbaast de Werkvennootschap. "Wij betrekken iedereen zoveel mogelijk, zowel bestuurlijk als stakeholders zoals belangengroepen en organisaties als burgers, en maken absoluut geen onderscheid tussen de gewesten", zegt Marijn Struyf, woordvoerder van de Werkvennootschap.
Maar dat bedoelt de Brusselse regering niet. "Het gaat om echt samen de studies doen, de alternatieven selecteren enzovoort", verklaart Van den Brandt. "En niet een document krijgen waarop we dan een advies mogen geven."
Beperkte horizon
De Brusselse regering is evenmin tevreden met de beperkte tijdshorizon. De Werkvennootschap baseert haar keuze voor een bepaald alternatief op basis van verkeersmodellen die tot 2030 gaan. "Tegen dan is de Ring net klaar", zegt Van den Brandt. "Terwijl die nieuwe Ring nog decennia moet meegaan."
Daarover zei Marijn Struyf eerder dat het heel moeilijk is om te voorspellen hoe het verkeer er in 2040 zal uitzien. Toch wil de Brusselse regering dat hiertoe een poging wordt ondernomen, ook al omdat de werken zoveel geld zullen kosten.
Ernstig
Wat nu? Wel, dit advies is...een advies. "Maar ik hoop wel dat het au sérieux wordt genomen, en dat men andere scenario's zal opnemen. Want een verbreding van de Ring zal bij ons altijd op verzet botsen", besluit Van den Brandt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , verbreding Brusselse Ring
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.