Minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft een besluit klaar om de markt van deelsteps en -fietsen in Brussel beter te reguleren. Er komt een numerus clausus op het aantal steps en de deelstepbedrijven zullen zich aan een aantal voorwaarden moeten houden. De strijd tegen het wildparkeren wordt opgevoerd.
Brusselse regering zet rem op strooisteps
Het voorstel is vorige week besproken op de ministerraad. Het is nog niet goedgekeurd maar BRUZZ kon het plan al inkijken.
Belangrijk vooraf is dat de Brusselse regering de nieuwe micromobiliteit (deelsteps, etectera) omarmt. De regering gelooft dat het mee kan bijdragen tot een dalend autogebruik en een meer multimodale mobiliteit. Dat is in lijn is met het gewestelijk mobilteitsplan Good Move.
De regering kan ook niet om het succes heen. Elke dag worden er in de hoofstad maar liefst 60.000 ritten uitgevoerd met free float deelvoertuigen (vooral steps en fietsen). De deelstep raakt dus goed ingeburgerd.
Tegelijk wil de regering een rem zetten op de ongebreidelde toename van het aantal steps.
Vandaag zijn acht deelstepbedrijven actief in Brussel, goed voor 23.500 steps, 3.600 deelfietsen en 170 deelscooters.
Er is voor gekozen om niet het aantal deelstepbedrijven te beperken, zoals in Parijs, maar wel om per deelstepbedrijf slechts een maximaal aantal deelsteps toe te laten.
Strijd tegen wildparkeren
De deelstepbedrijven zullen moeten deelnemen aan een openbare oproep. De twee best geklasseerde bedrijven zullen elk 5.000 steps kunnen uitbaten, de twee volgende bedrijven elk 1.500 steps. De andere bedrijven slechts 300 steps. De Brusselse regering wil met die laatste categorie innovatie toelaten in deze opkomende markt.
De maatregel zou zo het aantal steps een stuk onder de 14.000 moeten houden. Alle bedrijven die een licentie bekomen kunnen sowieso ook 2.000 deelfietsen uitbaten en 300 scooters.
De deelstepbedrijven zullen verder ook aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Zo zullen ze de data moeten delen met het Mobility as a Serviceproject van het Brussels Gewest, en zullen ze ook strenger gecontroleerd worden op het wildparkeren. De regering wil de deelstepbedrijven hier in responsabiliseren.
Dropzones als oplossing
Steps parkeren op voetpaden (waar dropzones zijn), op zebrapaden, fietspaden, op opritten, rond parken, etcetera, is verboden. Steps mogen ook niet op de grond liggen. Gebeurt dat toch, dan zijn sancties mogelijk. Het is aan de deelstepbedrijven om de gebruikers hier voor te waarschuwen en zo mee het wildparkeren in te tomen.
Dropzones zijn hiervoor de oplossing. Zes maanden geleden is een ordonnantie goedgekeurd in het parlement om het parkeren van de free floating deelvoertuigen beter te regelen. Heel wat lokale besturen zijn sindsdien dropzones aan het plannen, of hebben die al. De stepbedrijven zijn hier voor vragende partij.
Heffing
Tot slot zullen de deelstepbedrijven ook een jaarlijkse heffing moeten betalen per uitgebaat deelvoertuig. Dat moet 835.000 euro opleveren voor het Brussels Gewest. De regering wil hiermee de dropzones inrichten en de controledienst op de strooisteps versterken, van twee mensen nu naar acht mensen in de toekomst. De deelstepbedrijven zullen ook moeten betalen als het gewest strooisteps moet weghalen als die zich op een gevaarlijke plaats bevinden.
Het besluit is momenteel nog in bespreking binnen de Brusselse regering maar verwacht wordt dat het een van de volgende weken kan worden goedgekeurd in eerste lezing. Daarna start het overleg met de sector, lokale besturen en mobiliteitsactoren, voor het dan, na advies van de Raad van State, definitief kan worden goedgekeurd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , strooisteps , micromobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.