De burgemeesters van de Noordrandgemeenten hebben dinsdag tijdens een persontmoeting federaal minister van Mobiliteit François Bellot gevraagd het recente vonnis van een Brussels rechter aan te grijpen om een breed overleg te organiseren over de vliegroutes van en naar Brussel Airport en op die manier te komen tot een nieuwe, evenwichtige hertekening van de routes.
Burgemeesters Noordrand vragen breed overleg vliegroutes na vonnis
Het vonnis, dat er kwam op vraag van de burgemeesters van de Noordrandgemeenten Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel, verplicht Bellot op straf van grote dwangsommen om uiterlijk binnen de 90 weken de aanpassingen aan de vliegroutes, die in de periode 2012-2014 werden doorgevoerd in uitvoering van het plan-Wathelet, ongedaan te maken en een nieuw plan op tafel te leggen dat rekening houdt met de grondrechten van alle betrokken burgers.
Staten-generaal
Bovendien moet de minister uiterlijk op 17 september een staten-generaal organiseren met politieke en andere belanghebbenden die een advies moeten geven over de te gebruiken vliegroutes en de geplande luchtvaartwet. In zijn vonnis motiveert de Brusselse rechter zijn stelling door te wijzen op het feit dat dit plan-Wathelet op onwettige wijze werd doorgevoerd.
Zo ontbraken milieu-impactstudies en publieksbevragingen. Uit geluidsmetingen en tabellen die Brussels Airport dagelijks publiceert, blijkt bovendien dat de inwoners van de Noordrandgemeenten geconfronteerd worden met een dermate zware vlieghinder - die bij bepaalde meetposten zelfs 20 maal zo hoog is als de hinder die Brusselse inwoners ondervinden - dat het recht op een gelijke bescherming van hun gezondheid, leefmilieu en respect voor hun privé- en gezinsleven disproportioneel werd ingeperkt.
Normen
Volgens Walter Vansteenkiste, burgemeester van Wemmel, moet er een spreidingsplan worden uitgewerkt dat zich volledig baseert op de internationaal erkende veiligheids- en windnormen en waarbij vliegtuigen rechtstreeks en zonder omwegen vliegen van het vertrek- naar het aankomstpunt.
"Dit zal een natuurlijke spreiding opleveren die door een overgrote meerderheid van de omwonenden van de luchthaven zal aanvaard worden. Men moet er daarentegen mee ophouden om telkens opnieuw om politieke redenen te morrelen aan die normen, hetgeen rechters steeds weer de kans geeft om deze besluiten te vernietigen omwille van het discrimineren van bepaalde regio's".
Lees meer over: Mobiliteit , geluidshinder , Zaventem , Brussels Airport , Noordrand
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.