Ze bestaan al langer in onder meer Schaarbeek, Koekelberg en Sint-Gillis, en nu krijgt ook Ganshoren een eigen burgercollectief dat ijvert voor nul verkeersdoden. Drie jonge vaders richtten een week geleden 1083/0 op. Dat leverde alvast een eerste paaltje langs het fietspad in de Villegaslaan op.
Burgercollectief 1083/0 wil nul verkeersdoden in Ganshoren
Met zijn twee kinderen trekt Ganshorenaar Simon Steverlinck dagelijks naar de crèche in de Joseph Druezstraat. “Als mijn dochtertje van 2,5 jaar met haar loopfietsje op de stoep rijdt, zullen de auto’s haar niet snel zien. Er is ook nergens een zebrapad in de buurt van de crèche”, zegt hij. Dat dochtertje gaat dinsdag voor het eerst naar de kleuterschool en dus wil haar papa – samen met twee andere jonge vaders uit de gemeente, Arne Smeets en Hans Martens – de verkeersveiligheid aan de schoolpoort én in de gemeente beter zien.
De drie mannen leerden elkaar kennen via Twitter en via de lagere school van hun kinderen. “Een drietal weken geleden zijn we op Twitter beginnen praten omdat we de situatie in de Van Overbekelaan niet houdbaar vonden”, zegt Steverlinck. In de Van Overbekelaan is deze zomer een nieuwe bushalte aangelegd om bus 13 van de MIVB te kunnen herleiden vanaf vandaag, 31 augustus. “Voor die bushalte moest het bestaande fietspad wijken”, zegt Steverlinck. “De gemeente heeft de straat dan maar als fietsstraat ingericht, maar behalve een klein, half verdoken bord staat dat nergens aangeduid. De straat is er eigenlijk veel te breed en veel te steil voor: wettelijk gezien moeten de automobilisten achter de fietsers rijden, maar het is niet veilig om als fietser steil omhoog te rijden terwijl de auto’s en bussen in je nek hijgen. Het is misschien een fietsstraat op papier, maar niet in de realiteit.”
"Verkeersveiligheid wordt in Ganshoren als slapend thema niet genoeg in de kijker gezet"
Dat punt werd alvast aangekaart bij de gemeente en sinds een week heeft het collectief 1083/0 ook een eigen Facebookpagina gemaakt. Behalve de Van Overbekelaan richten ze hun pijlen ook op de Villegaslaan, achter het gemeentehuis van Ganshoren. “Daar liggen Berlijnse kussens om hardrijders te doen vertragen, maar de automobilisten reden er gewoon langs op het fietspad. We hebben dus gevraagd om paaltjes te plaatsen en dat hebben ze ook gedaan”, zegt Steverlinck.
Schoolstraten
Intussen wil het burgercollectief vooral leden werven om andere, heikele verkeerspunten in de gemeente te verzamelen. “Met meer mensen kunnen we meer problemen zien en die samen optekenen”, zegt Steverlinck. “Binnenkort plannen we een evenement om samen te zitten met wie zich actief wil inzetten. We willen nu eerst alle scholen aanschrijven, om hun interesse naar schoolstraten te kennen.” Het liefst ziet 1083/0 dat elke school in Ganshoren een eigen schoolstraat krijgt. Verder zien ze het Guido Gezelleplein graag permanent autovrij om er een eigen voetgangerszone te krijgen.
De heren willen geen politieke club vormen. “We zijn zeker niet enkel gericht op fietsers of enkel op Vlamingen”, zegt Steverlinck. “We schrijven bewust ook de Franstalige scholen aan en ik neem zelf zowel de fiets, de motor als de wagen – afhankelijk van waar ik moet zijn. Het gaat erom dat we een betere mobiliteit bereiken die aangenaam is voor elke weggebruiker. We onderschrijven natuurlijk wel de principes van heroes for zero, wat in Brussel dikwijls neerkomt op veiligere infrastructuur voor voetgangers en fietsers. Maar Ganshoren is Schaarbeek niet: we hebben niet zozeer last van straatraces, wel van het feit dat verkeersveiligheid als slapend thema niet genoeg in de kijker wordt gezet.”
Het collectief is nu van plan om de gemeente vaker aan te schrijven met suggesties voor veilige mobiliteit. Constructief, beloven ze. "We doen het vanuit een streven naar verbetering", zegt Steverlinck.
Lees meer over: Ganshoren , Mobiliteit , 1083/0 , verkeersveiligheid , schoolstraten
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.