De buurtbewoners van het Bloemenhofplein zijn tevreden met de werken aan de Rijkeklarenstraat. Sinds de straat is afgesloten, passeren er veel minder auto's langs het plein. "Ik schat dat er nu tot 70 procent minder sluipverkeer is", zegt Toon Vanagt die nabijgelegen woont. Hij pleit er samen met de bewoners voor om ook in de toekomst auto's te weren, maar dat ligt niet voor de hand volgens schepen Bart Dhondt (Groen).
Buurt rond Bloemenhofplein blij met werken: '70 procent minder sluipverkeer'
De Noord-Zuidas in Brussel-Stad wordt onderbroken door de 'Piétonnier', met als gevolg dat automobilisten vertakkingen van de Anspachlaan gebruiken om op hun bestemming te geraken. Dat werkt sluipverkeer in de hand. Mensen die op en rond het Bloemenhofplein wonen, kaartten de situatie al een aantal keren aan bij het stadsbestuur.
Intussen vinden er werkzaamheden plaats aan de Rijkeklarenstraat, waardoor auto's er niet meer door kunnen rijden. Vanagt zag in de werken een ideale gelegenheid om zelf een verkeerstelling uit te voeren. Uit zijn eerste bevindingen blijkt een sterke daling van doorgaand verkeer tijdens de spitsuren.
Luchtkwaliteit en schoolgaande kinderen
"Het is intussen al ontelbare keren aangetoond dat uitlaatgassen enorm schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarom dat het zo belangrijk is om sluipverkeer tegen te gaan", weet Vanagt. Er zijn veel kinderen aanwezig in de buurt. In de aanliggende Zespenningenstraat, waarvan bestuurders ook gretig gebruik maken tijdens de spitsuren, bevinden zich twee gemeenschapsscholen. "De gezondheid en veiligheid van die kinderen moeten toch prioriteiten zijn voor de stad?"
Aan het Bloemenhofplein is ook een afdeling van de Erasmushogeschool gevestigd. De instelling is voorstander van minder doorgaand verkeer. "Er staat een stand van Villo voor ons schoolgebouw, we proberen leerlingen in toenemende mate aan te moedigen om met de fiets naar de les te komen", zegt communicatieverantwoordelijke Julie Landrieu. "Bovendien maken de studenten gretig gebruik van het plein, tijdens pauzes en om te lunchen. Minder doorgaand verkeer zou voor ons dus een goede zaak zijn."
Oplossing ligt niet voor de hand
Schepen Dhondt wil de Brusselse straten herorganiseren via het 'STOP-principe', dat prioritair inzet op voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. "Het stadsbestuur heeft al enkele goede beslissingen genomen, zoals de blokkering van de stadsinwaartse rijrichting vanaf de Antwerpsepoort tot Nieuwbrug. We zouden het leuk vinden moest er op korte termijn ook een langdurige oplossing voor onze buurt uitgewerkt kunnen worden", zegt Vanagt. Hij denkt hierbij aan het afschaffen van privé-autoverkeer in de Rijkeklarenstraat.
Volgens Dhondt kan dit zomaar niet. Momenteel wordt er aan het kruispunt met de Rijkeklarenstraat gewerkt in het kader van de Piétonnier. Concreet is het de bedoeling dat binnen een maand het stukje tussen de Verversstraat en het Fontainasplein opnieuw van woonerf tot de voetgangerszone gaat behoren. Zoals voorheen al het geval was.
Indien de Rijkeklarenstraat dus gesloten zou blijven na de werken, moet er een deel van de voetgangerszone opgeofferd worden aan autoverkeer. "Dat gaan we dus niet doen. We werken intussen volop aan een circulatieplan voor aangrenzende wijken. Maar om ervoor te zorgen dat dit ook effectief sluipverkeer weert, moet het een geïntegreerd project worden en 100 procent op punt staan vooraleer we het invoeren", aldus Dhondt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Samenleving , bloemenhofplein , rijke klarenstraat , sluipverkeer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.