Buurtbewoners van de Derbylaan in Elsene vragen via een petitie om een aangepaste snelheid van de trams die door hun straat rijden. De trams zouden naar eigen zeggen immers heel wat geluidsoverlast met zich meebrengen. De MIVB laat weten dat haar voertuigen al rekening houden met de situatie.
Buurtbewoners Derbylaan Elsene vragen tragere trams: 'Ze doen gebouwen trillen'
De buurtbewoners van de Derbylaan in de omgeving van de ULB in Elsene lijden naar eigen zeggen onder de geluidsoverlast die trams 8 en 25 met zich meebrengen, schrijft La Libre Belgique. Ze startten een petitie op om aan de MIVB te vragen om maatregelen te treffen die de trillingen kunnen dempen en om de snelheid van de trams te beperken.
“Wij lijden onder de geluidsoverlast die ons zowel overdag als ’s nachts bereikt,” klinkt het. “Vanaf vijf uur ’s ochtends passeren de trams – waarvan de nieuwste modellen steeds langer en zwaarder worden – hier onophoudelijk én aan een veel te hoge snelheid voor deze residentiële laan. Ze doen de huizen en gebouwen trillen, en dat tot één uur ’s nachts.”
De buurtbewoners wijzen ook op de veiligheidskwestie. “De Derbylaan is een zone 30, maar de trams overschrijden die snelheid steevast. Wij hebben een snelheidsmeter die aantoont dat de trams hier slechts zelden minder dan 50 kilometer per uur rijden.”
Hogere snelheidsinschatting door lawaai
“Dat zou me verbazen,” reageert woordvoerster van de MIVB An Van hamme. “In principe is het zo dat trams niet onderworpen zijn aan de wegcode tenzij bij verkeerslichten of bij instructies van een politieagent. Maar als er geen eigen bedding is, en ook auto’s op de tramsporen kunnen rijden, houden tramchauffeurs wel degelijk rekening met die wegcode, ook al zijn ze niet verplicht dat te doen.”
“In de smalle Derbylaan is inderdaad geen sprake van een eigen bedding: daarom zou het me verbazen dat de trams er sneller dan 30 kilometer per uur rijden. Onze trams passen zich zowel aan de situatie als aan het verkeer aan,” klinkt het. Van hamme wijst er echter op dat trams erg zware voertuigen zijn en ze daardoor de indruk wekken sneller te rijden dan ze doen. “Door het lawaai wordt de snelheid daarom vaak hoger ingeschat. Maar we doen ons best om zoveel mogelijk rekening te houden met mogelijke hinder.”
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , derbylaan , geluidsoverlast , an van hamme , MIVB