Brussels minister voor Mobiliteit Van den Brandt maakte dinsdag haar plannen bekend voor de tijdelijke herinrichting van het Montgomeryplein. Daar komt meer plaats voor fietsers. Het buurtcomité Comité Tervueren-Montgomery betreurt dat bewoners niet betrokken werden bij de plannen. "Maar het principe van de heraanleg is goed."
Buurtcomité verbaasd over herinrichting Montgomery: 'Werden nooit gehoord'
Naast de Belliardstraat wil het Brussels Gewest ook het Montgomeryplein aanpakken. Dat maakte Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag bekend. Het Montgomeryplein, op de grens tussen Sint-Pieters-Woluwe en Etterbeek, telt vandaag vier rijstroken voor autoverkeer. Eind deze maand moeten de werken voor een tijdelijke herinrichting van start gaan. Daarna blijven er drie rijstroken voor auto's over.
De binnenste rijstrook wordt geschrapt en op de buitenste rijstrook komt er een fietssuggestiestrook. Op de ventwegen langs het Montgomeryplein wordt een tweerichtingsfietspad voorzien, zodat fietsers langs de volledige rotonde op het fietspad kunnen en de fietssuggestiestrook dus niet moeten gebruiken.
De buurtbewoners die zich in het Comité Tervueren-Montgomery verenigen reageren met gemengde gevoelens. "We zijn verbaasd. We waren het gewoon dat het Gewest op een participatieve manier te werk ging. In het verleden hebben we voor andere projecten met de minister samengewerkt," zegt covoorzitter van het buurtcomité Quentin Van den Eynde.
"We werden niet gehoord en dat betreuren we. We hebben het via de pers moeten vernemen. De buurtbewoners werden aan de kant gezet, terwijl het wel gaat over beslissingen met een impact op hun dagelijkse leven."
'Heraanleg nodig'
Het principe van de tijdelijke herinrichting, meer plaats voor fietsers en minder plaats voor auto's, vindt Van den Eynde wel positief. "Principieel is het een goed initiatief dat nodig is voor de zwakke weggebruiker. Ik kom er vaak met de fiets of step en het is inderdaad gevaarlijk wanneer je op het plein komt," aldus de covoorzitter van het buurtcomité.
Wel heeft hij nog enkele vraagtekens bij de plannen. "Een bidirectioneel fietspad, een fietssuggestiestrook, het lijkt een beetje ingewikkeld. We moeten de logica ervan nog kunnen zien, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe het heraangelegde plein eruit gaat zien.
"Daarnaast hebben we opgevangen dat er enkele tientallen parkeerplaatsen gaan sneuvelen. Maar het gaat wel om een buurt met veel appartementsgebouwen die niet altijd een ondergrondse garage hebben," aldus Van den Eynde nog. "Het is goed om fietsers te betrekken bij de plannen, maar die passeren in twintig seconden over het plein. Terwijl de heraanleg een impact heeft op het leven van honderden bewoners."
Lees meer over: Etterbeek , Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , Montgomery , comité tervueren-montgomery , fietsinfrastructuur , autoverkeer , Elke Van den Brandt