Het gaat autodeelbedrijf Cambio voor de wind. Sinds Covidjaar 2020 is het aan een steile opmars bezig. Met 150 tot 200 nieuwe staanplaatsen in 2022 en dit jaar ook een vergroening van het wagenpark. Toch lijkt Cambio tegen zijn grenzen aan te lopen. “In het weekend zijn er te weinig auto's voorhanden om nog een goede service aan klanten te kunnen bieden,” klinkt het bij een klant. "Wij doen ons best met de middelen die we hebben," klinkt het bij het bedrijf.
| Cambio-standplaats Sint-Martinus aan het Koningin Fabiolaplein in Ganshoren.
Autodeelbedrijf Cambio is aan een steile opmars bezig sinds het Covidjaar 2020. Het kende toen een recordgroei met 3.000 nieuwe leden. Vooral in Brussel was de groei opmerkelijk. “Voor corona zaten we aan netto honderd extra klanten per maand, 1.200 tot 1.300 per jaar. Sinds 2021, toen het harde deel van de pandemie achter de rug was, liep dat al op tot driehonderd klanten per maand,” zegt woordvoerder van de Brusselse Cambio-ploeg Yves Rigol. “In september, tijdens de maand van de mobiliteit, telden we bijna vijfhonderd nieuwe klanten.”
Het grotere aantal klanten zorgde er meteen voor dat Cambio fors investeerde in nieuwe staanplaatsen en auto’s. Zo kwamen er in 2020 30 nieuwe staanplaatsen bij. Cambio mikt ook op ongeveer 150 tot 200 nieuwe standplaatsen voor benzinewagens in Brussel in 2022. Brussel neemt over het hele land bijna de helft van de Cambio-abonnementen in. In heel België hebben 54.000 mensen een abonnement, onder wie 22.332 in Brussel. In 2021 is er in de hoofdstad 269.000 keer een cambio gereserveerd. “We zien een lawine aan nieuwe klanten,” aldus Rigol.
Maar Cambio kan vandaag de stijgende vraag nauwelijks bijhouden en lijkt te stoten op groeipijnen. Vooral in het weekend blijkt het moeilijk om nog een beschikbare deelauto van Cambio te vinden in Brussel. Verschillende gebruikers van Cambio meldden problemen met de reservatie van een wagen.
“De telefonist van de centrale bevestigde dat er de laatste tijd veel klachten zijn van gebruikers over de gebrekkige dienstverlening,” weet één van onze lezers. “In het weekend zijn er te weinig auto's voorhanden om nog een goede service aan klanten te kunnen bieden,” zegt een andere lezer. “Bij technische problemen is er ook geen alternatief voorhanden.”
Oorlog en corona
Cambio erkent dat er ontevreden klanten zijn en ziet zichzelf deels als slachtoffer van eigen succes, maar wijst ook op externe factoren. Zo laat de coronacrisis zich nog steeds voelen in de autosector. Begin dit jaar kwam daar nog eens een oorlog bovenop. Rigol: “Binnenkort ontvangen we een tiental auto’s waar we al sinds 2019 op wachten. Sinds maart ontvangen we regelmatig nieuwe Citroën C3’s, maar in de haven van Zeebrugge staan nog tientallen auto’s geblokkeerd op een schip dat daarna moest doorvaren naar Sint-Petersburg.”
"In totaal zijn er door werken zes à zeven stations dicht. Brussel is een gigantische werf. Ik heb nog nooit zoveel werken gezien"
Als Cambio zijn autovloot kan uitbreiden, betekent het niet dat nieuwe voertuigen meteen inzetbaar zijn. Er zijn nog meer opstoppingen in de keten waar het bedrijf beroep op doet. “De auto’s moeten administratief en technisch in orde zijn,” gaat Rigol verder. “Voor de kaarten en kaartlezers hangen we af van China en voorlopig krijgen we ze niet. Zelfs als we nieuwe auto’s hebben kunnen we ze soms niet eens uitrusten met het kaartsysteem.”
Het bedrijf doet er naar eigen zeggen alles aan om het aantal stations uit te breiden, vooral op plaatsen waar de vraag het hoogst is. “Er komen vijf nieuwe stations in Molenbeek, want de bezetting is daar enorm. In Anderlecht komen er zes nieuwe stations langs de metrolijn. Volgende week hebben we besprekingen met de cel mobiliteit van Vorst voor vijf nieuwe stations, goed voor dertig à veertig nieuwe staanplaatsen, al wachten we wel nog op evenveel auto’s. In Koekelberg gaat het voorlopig trager, maar er komen zes nieuwe stations in Ganshoren.”
De nieuwe Cambio-stations moeten aan de grotere vraag tegemoetkomen en zouden in de toekomst voor minder problemen moeten zorgen met reservaties, klinkt het, maar Cambio wijst ook op het gedrag van gebruikers. “Mensen weten dat je een Jumpy of Berlingo – daar hebben wij er maar twaalf van – niet op 20 juli moet reserveren als je op 21 juli verhuist. Er zijn mensen die al tijdens de paasvakantie reserveerden voor de zomervakantie. Tot 24 uur op voorhand annuleren kost je ook niets. Maar dan heb je mensen die minder vooruitziend zijn.”
Bestaande stations operationeel houden blijkt volgens Cambio dan weer geen evidentie te zijn, volgens de woordvoerder het gevolg van de vele werven in ons gewest. “Daardoor is het station aan De Brouckère, geen onbelangrijk station, gesloten. In totaal zijn er door werken zes à zeven stations dicht, van Sint-Agatha-Berchem tot Watermaal-Bosvoorde,” aldus Rigol. “Brussel is een gigantische werf. Ik heb nog nooit zoveel werken gezien.”
‘Brussel is een elektrische woestijn’
“Het zijn allemaal elementen die voor gefrustreerde klanten zorgen – sommigen zijn slechts klant voor twee tot drie maand, als ze toch nooit een auto kunnen uitlenen – maar wij zijn als bedrijf het meest gefrustreerd,” zegt de woordvoerder. “Er zijn zoveel factoren die meespelen, maar niet van Cambio afhangen.”
“Mensen vergeten ook dat wij een relatief kleine ploeg zijn, met tien administratieve en vijftien technische personeelsleden voor maandelijks 28.000 reservaties in Brussel. We werken steeds meer samen met garages en Cambio werft constant aan, maar het is niet altijd gemakkelijk om goede, drietalige kandidaten te vinden in Brussel. Wij doen ons best met de middelen die we hebben.”
"Brussel is een elektrische woestijn, niet zoals in Antwerpen. Het elektriciteitsnet is er hier niet op voorzien"
Dit jaar kondigde Cambio aan zijn wagenpark te vergroenen door minstens zestig elektrische wagens ter beschikking te stellen voor de herfst van 2022. Het autodeelbedrijf plant daarom dertig standplaatsen met laadpalen, waar op iedere standplaats twee elektrische wagens kunnen parkeren, al lijkt ook dat project niet helemaal volgens plan te verlopen.
“We wachten nog op een vijftiental auto’s, terwijl we er zestig wilden. Brussel is een elektrische woestijn, niet zoals in Antwerpen. Het elektriciteitsnet is er hier niet op voorzien. Alleen in Etterbeek liggen er voldoende kabels onder de grond. Sibelga zegt dat we dertig keer twee plaatsen krijgen, maar de kabels zijn er niet. Als er ergens een kabel van vijf meter zou moeten zijn, krijgen we te horen dat de kabel daar slechts twee meter lang is.”
Volgens Rigol brengt de toekomst heel wat onzekerheid voor Cambio, net zoals voor veel andere bedrijven in diverse sectoren. “Wie kan vandaag zeggen hoe de coronasituatie nog gaat evolueren? Wat zal er met de oorlog gebeuren? Die blijft maar duren. En de inflatie? En hoe evolueert het mobiliteitsbeleid? Blijft Good Move zoals gepland of wordt dat het verhaal van de kernreactoren?”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Cambio , frédéric Van Malleghem
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.