De capaciteit van de spoorverbinding tussen Anderlecht en het station Brussel-Zuid gaat vanaf maandag van twee naar vier sporen. Infrabel legt tijdens het weekend de laatste hand aan de werken op deze belangrijke verbinding van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) Brussel - Denderleeuw. De verdubbeling van het aantal sporen moet ook de stiptheid ten goede komen.
Capaciteit spoorverbinding Anderlecht-Brussel-Zuid verdubbelt maandag
Eind 2018 werd de capaciteit op de verbinding tussen Denderleeuw en Anderlecht al uitgebreid van twee naar vier sporen. Infrabel heeft nu de werken aan het laatste drie kilometer lange deel van deze sporen naar de inrit van het station Brussel-Zuid zo goed als afgerond. Deze werken, die begin 2018 werden opgestart, vormden de allerlaatste stap om de GEN-spoorlijn Brussel - Denderleeuw optimaal te laten aansluiten met het Zuidstation, waar 22 perronsporen aankomen en vertrekken.
"Door deze lijn op te trekken naar vier sporen creëer je capaciteit en ruimte voor de treinen. Er kunnen er nog meer op, maar dat is de volgende stap. Begin 2019 hebben we eens een meting gedaan en de stiptheid was door de verdubbeling van het spoor op het stuk Gent - Denderleeuw - Brussel al enorm verbeterd. Al zaten we toen nog met de flessenhals tussen Anderlecht en Brussel-Zuid," vertelt Tom Vanhoutte, program manager van Infrabel.
Tijdens het weekend zal Infrabel alle laatste tests uitvoeren op het vlak van de seininrichting. Er zal een volledige simulatie gedaan worden van alle wissels en alle mogelijke treinritten. Infrabel investeerde 15 miljoen euro in deze laatste ontbrekende schakel van de verbinding met het Zuidstation.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brussel-Zuid , NMBS , Infrabel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.