Het collectief 1030/0 is de verkeersslachtoffers beu, en stelt drie maatregelen voor: een grote zone 30, een nultolerantie voor verkeersovertredingen en een betere verdeling van de openbare weg.
Collectief 1030/0 wil nultolerantie voor verkeersovertredingen
De zwarte reeks verkeersongevallen in Schaarbeek kende vorige week vrijdag een voorlopig triest hoogtepunt met een voetganger die onder een vrachtwagen terechtkwam, en overleed. Op vijf maanden tijd komt dat op vijf ernstige ongelukken, met drie dode voetgangers en twee anderen gewond, schrijft La Capitale.
Voor het burgercollectief 1030/0 is dat te veel. Het collectief stelt dan ook ‘drie eenvoudige en concrete maatregelen’ voor om de verkeersongevallen te stoppen.
Het collectief pleit eerst voor een veralgemening van de zone 30 op het merendeel van de wegen van de gemeente. Het herinnert eraan dat "het door het college aangenomen mobiliteitsplan voorziet om vóór het einde van de legislatuur 85 procent van de gemeentelijke wegen zone 30 te maken. Maar aan het einde van de legislatuur zal dat voor amper 40 procent van de wegen zo zijn", stelt het collectief.
Het collectief roept ook op om de nultolerantie voor verkeersovertredingen toe te passen. Daarbij hoort een strenge aanpak van het ‘wildparkeren’, en meer politiecontroles mét de radar.
Ten slotte wil 1030/0 een betere verdeling van de openbare ruimte tussen de verschillende weggebruikers, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.