Er lijkt een akkoord in de maak tussen SM Toots, het consortium achter Metro 3, en de MIVB. Die partijen waren in een geschil beland toen bleek dat de werken aan metrolijn 3 voor het gedeelte onder het Zuidpaleis door technische moeilijkheden aanzienlijk meer zouden kosten dan begroot. Momenteel wordt onderhandeld over wie voor die meerkost moet opdraaien, maar de gesprekken evolueren positief. SM Toots liet alvast het kortgeding vallen dat het eerder had aangespannen tegen de MIVB.
Consortium achter Metro 3 laat kortgeding tegen MIVB vallen
Sinds midden 2021 liggen de werken aan metrolijn 3 onder het Zuidpaleis stil. Dat heeft te maken met technische moeilijkheden waarop het consortium Besix-Jan Denul-Francqui (kortweg ‘SM Toots’) stootte toen het een metrotunnel van 120 meter onder het Zuidpaleis wilde graven. De ondergrond bleek te zompig en dus staakte het consortium de werkzaamheden.
Twee pistes lagen toen op tafel: verdergaan met de werken, maar aan een meerkost van 170 miljoen euro en met een vertraging van 8 jaar, of een gedeeltelijke afbraak van het Zuidpaleis.
De MIVB zocht en vond dan maar zelf een alternatieve graafmethode, die het voorlegde aan het bouwconsortium. Maar in januari 2023 bleek dat consortium die oplossing niet uit te voeren, ondanks de vraag hiertoe van de MIVB een maand voordien.
Dwangsommen
De MIVB, die bouwheer is van de werken aan Metro 3, stelde SM Toots daarom in gebreke en vroeg daarbij een dwangsom van 50.000 euro per werkdag dat er niet met de werken gestart werd. Verder zouden de betrokken bouwbedrijven gedurende drie jaar uitgesloten worden van andere MIVB-werven. Sancties die SM Toots niet aanvaardde, waarop het eind maart een kortgeding aanspande tegen de MIVB.
In juni koos de Brusselse regering voor het scenario waarbij het Zuidpaleis gedeeltelijk ontmanteld wordt. De gevels zouden blijven staan, maar het dak van het gedeelte met de sporthal zou eraf moeten opdat de tunnel er kan uitgegraven worden. “Momenteel wachten we op de noodzakelijke vergunningen hiervoor,” laat woordvoerster van de MIVB, An Van hamme, weten.
De werken komen hoe dan ook met een meerkost, niet alleen door de demontage en heropbouw van het Zuidpaleis, maar ook door de inflatie en het pact met de buurt, onder meer voor het elders vestigen van handelaars en sportclubs.
Die meerkost is geraamd op 400 miljoen euro. Wie die extra kost moet dragen en om welke bedragen het precies gaat, maakt het voorwerp uit van onderhandelingen die nu bezig zijn tussen de MIVB en SM Toots.
SM Toots doet afstand van kortgeding
SM Toots laat van haar kant alvast het aangespannen kortgeding vallen. Dat bevestigt Florence Bribosia, woordvoerster van Besix, een van de bouwbedrijven in het consortium. “De gesprekken verlopen constructief en we hebben een aantal plooien kunnen gladstrijken,” laat zij verder weten. Op wat er precies op de onderhandelingstafel ligt en of de MIVB bereid is om de eerder gevraagde dwangsommen te laten vallen, daar wenste de woordvoerster van Besix niet op in te gaan.
Bij de vervoersmaatschappij zelf wil men zich niet uit te spreken over het bedrag van de meerkost, noch over het laten vallen van de boetes. Brieuc de Meeùs, CEO van de MIVB, liet bij BX1 wel weten dat dat laatste tot de mogelijkheden behoort. Hij verwacht binnen enkele weken een oplossing voor het geschil.
'Werken verlopen vlot'
“Hoe hoog de meerkost zal zijn door de nodige afbraakwerken aan het Zuidpaleis, wie die kosten moet dragen en wat er met de dwangsommen gebeurt, maakt deel uit van de onderhandelingen,” bevestigt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan onze redactie.
“Voor het overige verlopen de werkzaamheden erg vlot,” geeft Van hamme nog mee. “De eerste verdieping van het station Toots Thielemans is al volledig uitgegraven. Op dit moment is men volop bezig aan de lokettenzaal.”
Lees meer over: Anderlecht , Brussel , Brussel-Stad , Mobiliteit , Metro 3 , consortium SM Toots , metro toots thielemans , MIVB