De verspreiding van het coronavirus heeft ook gevolgen voor Brusselse bouwwerven. Er mag nog steeds gewerkt worden, maar sommige werven liggen toch stil. Dat komt door beslissingen van aannemers of problemen met de levering van materialen. De aanleg van tramlijn 9 richting Koning Boudewijn ligt momenteel stil, de werken aan de Leopold II-tunnel gaan voorlopig wel nog verder.
Coronavirus en Brusselse werven: bouw tram 9 ligt stil
Er mag nog steeds gewerkt worden op werven (openbaar en privé). Dat verduidelijkte de federale overheid na klachten van belangenorganisatie Bouwunie dat de politie hier en daar werven liet stilleggen. Maar dat werken mag betekent niet dat het ook overal gebeurt.
In Brussel liggen een paar grote openbare werven sinds kort stil. Het gaat op dit moment om de verlenging van tramlijn 9 van Dikke Beuk naar Koning Boudewijn, de heraanleg van de Ruisbroeksesteenweg en een aantal werken bij het Reyerscomplex. “Brussel Mobiliteit vraagt niet om te stoppen met werken,” verduidelijkt woordvoerster Inge Paemen. “We vragen wel dat aannemers de regels over afstand tussen personen respecteren.”
De reden voor de stilte op sommige werven moet gezocht worden bij de aannemers. Zij zien een groot deel van hun personeel ziek thuisblijven of ervaren problemen bij toeleveranciers. Sommige materialen kunnen met andere woorden niet geleverd worden. Aannemers die werven stilleggen moeten ervoor zorgen dat die netjes opgeruimd en beveiligd zijn.
Brussel Mobiliteit vraagt niet om te stoppen met werken, wel om de regels rond het coronavirus te respecteren.
‘Wel dringende herstellingen’
Andere werven gaan verder, al betekent dat niet dat het daar altijd business as usual is. De ploegen zijn soms kleiner, door ziekte of noodgedwongen, om de afstand tussen de arbeiders groot genoeg te houden. Dat betekent dat sommige werven trager zullen vorderen (al kan die achterstand later mogelijk ingehaald worden). Een belangrijke werf die niet stilligt is de renovatie van de Leopold II-tunnel.
“Wat sowieso ook doorgaat zijn de dringende tussenkomsten,” meldt Inge Paemen. Het gaat dan om dringende herstellingen (putten in de weg, verkeerslichten, problemen met tunnels). Ze wijst er ook op dat de situatie op de grote werven kan veranderen en dat aannemers zouden kunnen beslissen om werkplaatsen opnieuw op te starten (of alsnog stop te zetten).
Bij vervoersmaatschappij MIVB klinkt het dat het te vroeg is om de precieze impact van de coronacrisis op werven in te schatten. Zo hangt een en ander af van hoe lang de gezondheidscrisis zal duren.
Voetgangerszone: gaat verder
Een aantal aannemers heeft aangegeven voorlopig verder te werken. Het gaat bijvoorbeeld om Viabuild dat verantwoordelijk is voor de heraanleg van de voetgangerszone in het stadscentrum. Dat is in tegenstelling tot de eerder vermelde werven geen gewestelijk project, maar van de Stad Brussel met het federaal Brusselfonds Beliris.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Veiligheid , coronavirus , werven , tram 9 , Leopold II-tunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.