Door corona namen minder mensen het openbaar vervoer, terwijl het aanbod gelijk bleef. En dat voelt de MIVB ook financieel. In 2020 ging het om een impact van 102 miljoen euro, in 2021 om 106 miljoen euro. De vervoerder bestudeert nu de invloed van telewerk op de reizigersnoden.
Covid kostte MIVB al 208 miljoen euro
Lees ook: Reizigers geven MIVB opnieuw 7,3 op 10
Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement, waar parlementsleden Jamal Ikazban (PS) en Anne-Charlotte d'Ursel (MR) haar vroegen naar het effect van de pandemie.
In 2020 en 2021 waren er door de pandemie aanzienlijk minder reizigers op de MIVB. Dat zorgde voor gederfde inkomsten, dit bovenop extra kosten voor hygiëne-maatregelen. Wel moest de MIVB minder personeel en energiekosten betalen, maar dat voordeel weegt niet op tegen de extra kosten en verminderde inkomsten. In 2020 had de pandemie zo een negatieve impact van 102 miljoen euro. Voor 2021 gaat het om 106 miljoen euro.
De reigersaantallen zijn wel alweer gestegen, maar nog altijd niet op het niveau van voor corona. Midden maart ging het op weekdagen om 80 procent van het normale reizigersaantal. In december 2021 was dat 90 procent op enkele zaterdagen 90 procent.
Frequentie daalt niet
Dat verminderde reizigersaantal kon ook leiden tot een verminderd aanbod, maar daarvoor is niet gekozen. "In eerste instantie bleef het aanbod gelijk om de veiligheid en het comfort (in tijden van social distancing, red.) van de reizigers te kunnen verzekeren," zegt minister Van den Brandt. "Maar een kwalitatief aanbod is ook nodig om de uitdagingen rond mobiliteit te beantwoorden. Daarom gaat de frequentie nu ook niet naar omlaag, wel integendeel."
Verschillende buslijnen zagen de frequentie en capaciteit al verhoogd. En door de komst van de nieuwe metrostellen M7 zijn verschillende oudere stellen nu op lijn 2 en 6 gezet, waardoor de frequentie daar omhoog is gegaan.
Toch blijven er vragen rond de impact van telewerk op het aanbod. Zo is er een studie van het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) naar de potentiële impact van meer telewerk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die stelt dat één op de twee werknemers in Brussel zouden kunnen telewerken.
"De MIVB heeft kennis genomen van die studie, net als van andere studies," zegt Van den Brandt. "We gaan tegelijk ook na wat de impact is van die nieuwe gewoonten op de producten en diensten die de MIVB aanbiedt, zoals het vervoersaanbod, de tarieven enzovoort. De eerste resultaten worden in juni verwacht, de conclusies in september."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , coronapandemie , coronacrisis , openbaar vervoer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.