Na eerdere protesten van buurtbewoners ligt er nu toch een klein stuk fietspad op de Van Haelenlaan in Vorst. Diezelfde bewoners vinden dat echter te weinig. "We hadden op een ambitieuzer project gehoopt."
Dan toch klein stuk fietspad op Van Haelenlaan in Vorst
De herasfaltering van de Van Haelenlaan in Vorst leverde in mei van dit jaar behoorlijk wat protest op. Buurtbewoners klaagden en protesteerden omdat er nog altijd geen enkele permanente plaats voorzien was voor fietsers op de brede boulevard. En dat ondanks het feit dat de straat in het gewestelijke Good Move-mobiliteitsplan staat ingeschreven als belangrijke fietsas.
Het gewest bij monde van het kabinet van minster van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) luisterde naar de sores van de buurt en beloofde beterschap. Maar tegelijkertijd benadrukte de minister dat er geen sprake van een heraanleg was geweest, waarvoor uitgebreider studiewerk nodig is.
Ondoordachte bushalte
Nu, ruim twee maanden later, is er toch nog een klein stuk fietspad aangelegd. Weliswaar enkel aangeduid met verf - dus geen afgescheiden fietspad - en slechts op een kwart van de laan. "We zijn op zich blij dat er iets veranderd is ten goede van fietsers in de straat", zegt Joris Vandecruys van de burgerbeweging 1190/0 die ijvert voor nul verkeersdoden in Vorst. "Maar we hadden gehoopt op een iets ambitieuzer plan."
Het getekende fietspad eindigt nu halverwege de straat ter hoogte van een nieuwe bushalte. Volgens Brussel Mobiliteit is het daarna om veiligheidsredenen niet mogelijk om het fietspad door te trekken. "Dan ontstaat er een conflict tussen mensen die in en uit de bus stappen en de fietsers", aldus Camille Thiry, woordvoerster van Brussel Mobiliteit.
"We zijn ontgoocheld dat die bushalte daar zo ondoordacht is aangelegd", aldus Vandecruys. Hij vraagt zich ook af waarom het fietspad maar aan een kant van de straat is aangelegd, terwijl er ook aan de overkant van de straat ruimte genoeg is. "Al met al hopen we dat dit slechts het begin is en dat er in de toekomst ruimte is voor meer verbetering", besluit Vandecruys.
Maar dat is volgens Brussel Mobiliteit onmogelijk zonder een complete heraanleg met de bijbehorende procedures. "Deze laan is niet breed genoeg om "echte" fietspaden in beide richtingen aan te leggen", aldus Thiry. "Zelfs als we alle parkeerplaatsen zouden verwijderen, is het te krap voor een regionale weg die ook nog wordt gebruikt door openbaar vervoer en vrachtwagens."
Lees meer over: Brussel , Vorst , Mobiliteit , Stedenbouw , Guillaume Van Haelenlaan , fietspaden , afgescheiden fietspaden
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.