Nu na een herasfaltering geen fietspad verschenen is op de Guillaume Van Haelenlaan in Vorst, uiten buurtbewoners hun ongenoegen op sociale media. Zij pleiten al langer voor een veiligere fietsinfrastructuur in de straat, maar het Gewest en de gemeente hebben elkaar daar nog niet over gevonden.
Nog geen fietspad op Van Haelenlaan in Vorst ondanks bezorgdheden buurt
Na de recente herasfaltering heeft de Guillaume Van Haelenlaan in Vorst geen geschilderde of afgezonderde fietspaden gekregen, maar dezelfde fietssuggestiestroken die de laan voordien al had. Onbegrijpelijk, vinden de buurtbewoners, die eerder al protestacties organiseerden om de onveiligheid in de straat aan te klagen. Ze doen hun beklag op sociale media via kanalen als Forest à Vélo en Heroes for Zero.
“Nochtans wordt de straat meermaals als prioritair vermeld in het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move”, meent Joris Vandecruys van 1190/0, een burgerbeweging die opkomt voor verkeersveiligheid en een betere mobiliteit in Vorst.
“Op papier lijkt alles wat mobiliteit betreft heel ambitieus en genereus naar de zwakke weggebruiker toe, maar in de praktijk zien we dat auto’s toch opnieuw voorrang krijgen”, zegt Vandecruys. Hij verwijst daarmee naar de parkeerplaatsen in de laan, die zouden moeten verdwijnen als er een afzonderlijk fietspad komt. “Slechts 28 parkeerplaatsen schrappen (een berekening van Forest A Velo, red.) in ruil voor een veilige fietszone, dat is toch een no-brainer?”
Discussie
Een nieuwe laag asfalt betekent volgens Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) niet per se dat de opdeling van de weg verandert. “Het ging hier niet om een heraanleg. Dat gezegd zijnde, wil het Gewest zeker een parkeerstrook vervangen door een fietspad. Maar daarvoor moet de gemeente eerst toestemming geven.”
Dat bevestigt schepen van Mobiliteit Esmeralda Van den Bosch (Groen): “Ook voor de gemeente is het belangrijk de fietsveiligheid te verbeteren en voor veilige infrastructuur te zorgen. Die gesprekken lopen al sinds de vorige legislatuur. Maar het project moet ook goed zijn: op welke manier wordt het fietspad aangelegd, over welke breedte? Daarover is nog discussie.”
Dat Vorst de parkeerplaatsen boven een fietspad zou verkiezen, ontkent Van den Bosch. “Iedereen is er zich van bewust dat een heraanleg ook een aanpassing betekent wat het aantal parkeerplaatsen betreft. Het belangrijkste is dat de fietsveiligheid verbetert.”
Later dit jaar krijgt de straat wel verkeerskussens om de oversteekweg te beveiligen en cameracontrole om de snelheid in te perken, aldus Desmet. Een studie van Gracq, de Franstalige fietsersvereniging, gaf in januari aan dat geen enkele automobilist er zich hield aan de toen nog nieuwe snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Vlak daarna werd er ook een overstekende voetganger aangereden.
“We zijn met het Gewest in gesprek over waar die kussens en cameracontrole exact komen”, zegt Van den Bosch. "We vragen hun vooral om goed te communiceren naar de bewoners toe, vooraleer de aanpassingen gebeuren. Want de klachten komen nadien bijna altijd bij de gemeente terecht.”
Participatieve workshops
Maandagavond presenteerde Vorst de eerste twee fasen van het gemeentelijke mobiliteitsplan. Ook daarin staat, naar het voorbeeld van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move, dat de Van Haelenlaan een 'fietscomfortas' is. Dat betekent onder meer dat het aantal auto’s verminderd zou moeten worden.
“Hoe dat concreet moet worden uitgewerkt, valt niet straat per straat te beslissen, maar op wijkniveau”, legt Van den Bosch uit. “Daarom organiseert de gemeente in juni participatieve workshops om verschillende scenario's voor te stellen. Zo willen we garanderen dat de kwaliteit voor alle weggebruikers goed zit.”
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit , Veiligheid , fietspad , verkeersveiligheid , Esmeralda Van den Bosch , Elke Van den Brandt , Guillaume Van Haelenlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.