Ukkels burgemeester Boris Dilliès verzekert dat zijn MR en coalitiepartner Ecolo nog prima kunnen samenwerken, ondanks verschillende standpunten over de sluiting voor auto's van het Ter Kamerenbos.
Dilliès na discussie autovrij Ter Kamerenbos: 'Geen probleem tussen MR en Ecolo'
Vorige week besloot de gemeente Ukkel onder leiding van burgemeester Dilliès juridische stappen te ondernemen tegen de test met een gedeeltelijk autovrij Ter Kamerenbos die momenteel loopt. Dilliès kon daarbij niet rekenen op de steun van zijn vier Ecolo-schepenen, CDH-schepen Daniel Hublet steunt de MR-fractie wel, waardoor de procedure bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel in gang gezet kon worden.
In een interview met La Capitale zegt Dilliès dat die procedure nog altijd loopt. Hij wijst er opnieuw op dat de bewoners van zijn gemeente te veel last hebben van de omgeleide verkeersstromen en het sluipverkeer door de Ukkelse woonwijken. "Ja, we moeten meer doen voor zij die zich per fiets kunnen verplaatsen," aldus Dilliès nog. "Een fiets meer, is ook een auto minder. Maar er zijn nu eenmaal mensen die, om verschillende redenen, wel de auto moeten gebruiken."
Gevraagd naar alternatieve vervoersmodi, stelt Dilliès dat zijn gemeente slecht bediend is qua openbaar vervoer. "Sinds de oprichting van het Brussels Gewest pleit Ukkel voor een terugkeer van de metro. Maar de onderinvestering in het openbaar vervoer in de gemeente is een verantwoordelijkheid van het gewest."
'Geen Sovjetblok'
Samen met Ecolo-schepen Thibaud Wyngaard wil Dilliès graag de vijf treinstations op Ukkels grondgebied meer onder de aandacht van de inwoners brengen, zegt hij. De samenwerking met de groenen staat volgens Dilliès niet onder druk vanwege hun andere standpunt inzake het Ter Kamerenbos. "Een coalitie is geen Sovjetblok. Het is logisch dat er verschillende gevoeligheden zijn. Wij hebben als twee grootste families de stem van de kiezer gerespecteerd door samen te werken. Op die basis werken wij goed samen."
"Dat wij beslist hebben om naar de rechter te stappen, maar Ecolo dat niet wil, is zonder stemverheffingen gepasseerd. Ik begrijp de lastigheid voor hen, omdat ze ook in de Brusselse en gewestelijke meerderheid zitten."
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Ukkel , Mobiliteit , Politiek , Ter Kamerenbos , Boris Dilliès
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.